Török gyümölcs/Turks fruit/Turkish
Delight (1973)
Erik, a szobrász az autóút
szélén stoppolva nem is sejti, hogy a váratlanul fékező autóban élete szerelme
mellé fog beszállni. A vörös hajú Olga nem sokat kéreti magát, amikor Erik
tapogatni kezdi - és elkezdődik egy viharos szerelmi történet. A pár balesetet
szenved, ezután az anyja eltiltja Olgát Eriktől, de az nem hagyja magát.
Házasság, szenvedélyek, szakítás és sok-sok szex Paul Verhoeven rendezésében.
A ma már több mint 25 éve
Hollywoodban munkálkodó Paul Verhoeven 1973-ban, még nemzeti színekben
megalkotta azt a holland filmet, amelyet máig az ország legsikeresebb és
legnépszerűbb mozgóképeként tartanak számon. A középpontban két elképesztő
alakítás áll, a talán mindenki által ismert Rutger Hauer játssza Eriket, a
vagány művészlelket; Hauer csodálatos figurát alkot, humor, szenvedélyesség és
őrületes mennyiségű szexuális energia árad belőle. Monique van de Ven játssza
Olgát, a vörös hajú lányt, akinek olykor gyerekes magatartása páratlan
érzékiséggel társul. E női főszerepre eredetileg Willeke van Ammelrooy lett
kiválasztva, aki azonban egyrészt túl drága lett volna a film költségvetéséhez
mérten, másrészt pedig Ammelrooy nem akarta kopaszra nyíratni a fejét a
befejező jelenetekhez. Így került a képbe Monique van de Ven, aki - ironikus
módon - éppen ekkor hagyta ott a színésziskolát Maastrichtban.
A film erotikus epizódokkal
(Erik gyors hódításaival) kezdődik, melyek humorosak (lásd babakocsi ringatása
az ágy mellett, „akció” közben), és tele vannak meghökkentő ötletekkel (például
Erik trófeás albuma), valamint mára már kultikus mondatokkal („I fuck better
than God.” - ezért a mondatért egyébként a rendező apja annyira megharagudott,
hogy nem volt hajlandó megnézni a filmet). Ami ezután következik, az Erik és
Olga elsöprő szerelme, melynek nem állhat útjába sem a gyűlölködő anyós, sem a
gazdagság csábítása. Egyvalami azonban igen: amikor a szex véget ér, Erik
tehetetlenné válik, és az élet egyéb területein képtelen kiszolgálni Olgát.
Verhoeven a humoros, eredeti, provokatív és néhol egyenesen sokkoló epizódok
között Erik karakterére koncentrál. Egy szexualitásával és öntörvényűségével
hódító férfi megtalálja az igazit egy egész életre, és döntő változásokon megy
keresztül. A történet végére a szerelem végsőkig megható tragédiába torkollik
(Erik és Olga közös olvasása valószínűleg mindenkit meg fog ríkatni), és az
utolsó képsorokból sejthető, hogy Erik már sohasem lesz az, aki azelőtt volt.
Verhoeven filmje az idők
folyamán igazi nemzeti kinccsé változott, és a közvélemény megkövetelte, hogy a
rendező következő munkájában újra összehozza a van de Ven - Hauer párost. Ez
meg is történt, a „Forró verejték”/Keetje Tippel című kosztümös drámában, amely
szintén a legmagasabb nívót képviseli, de semmiképpen sem folytatása a Török
gyümölcsnek.
Végeredmény: a „Love Story”
drasztikusan; Hollandia, de egyben Európa filmtörténelmének egyik
legcsodálatosabb filmje a szerelemről
A film: 10
pont
sziasztok , tud valaki hozzá magyar feliratot ?
VálaszTörlésHello, ahogy nézem, egyelőre nincs...
VálaszTörlés