Angst (1983)
A férfi éppen szabadul a börtönből. Mások ilyenkor azzal
foglalkoznak, hogy vajon mi várja őket odakint a szabad világban, hogy hová
mennek, kit látogatnak meg először, és egyáltalán, hogy hogyan illeszkedjenek
be következő életükbe. Ez a férfi ezzel szemben csak egy gondolatot forgat a
fejében: hogyan, milyen körülmények között fog újra embert ölni. Nem is
tétlenkedik sokáig, beveszi magát egy házba, és várja, hogy a lakók
hazatérjenek…
Az „Angst” teljesen valós történet, az osztrák Werner Kniesek
története, aki a filmben látható rémségeket 1980-ban követte el. Gerald Kargl
rendező szinte dokumentarista stílusban tárja elénk az eseményeket, és ezt
segítik a szórványos kommentárok a főszereplő részéről, melyek tartalmilag
bizonyítják, hogy egy meglehetősen beteg elme szüleményei.
A férfi brutálisan gyilkolt, de a tettei rögtönzéseken
alapultak. Időnként ugyan a kommentárjai során elejti, hogy „már volt is egy
tervem”, de az igazság az, hogy tervszerűséget még véletlenül sem lehet
felismerni cselekedetei során. A pszichopata csak egyetlen egy dolog után
vágyakozik, és ez a gyilkolás. Teljesen mindegynek tűnik az áldozat személye,
lehet egy taxisofőr, vagy akár egy eldugott ház lakója. Végül az utóbbiaknak
jut ez a sors, egy idős asszony, a lánya és mozgássérült fia halnak szörnyű
halált.
A film maga rendkívüli. Nem elég, hogy a nyers, oktalan
erőszak jelen van, a dokumentarista jelleg, a történtek pontos felidézése miatt
még egyfajta bizarr humor is átsüt a képernyőn a nézőre (ilyen például a család
kutyájának játszadozása egy protézissel). De ami az „Angst” igazi klasszisát
adja, az az, hogy technikailag utánozhatatlan. Elég, ha csak annyit mondok,
hogy zene, és operatőri munka. A zene a fenomenális Klaus Schulze műve, aki az
egy évvel korábbi ozploitation-klasszikus, a „Next of Kin” után ismét
felülmúlhatatlanul szuggesztív elektronikus aláfestéssel rukkol elő. Ez a zene
és a sorozatgyilkos bolyongása összepárosítva iszonyúan nyomasztó hangulatot
eredményez. Zbigniew Rybczynski kamerakezelése szintén profi, talán a legjobb,
amit Európában e műfajban ekkortájt elkövettek.
Nem egy könnyű, nyári esti szórakozás az „Angst”, azt meg
kell hagyni, de aki megnézi, abban egészen biztos, hogy mély nyomokat fog
hagyni. Igazán két dolog miatt inteném óva a megtekintéshez készülődő nézőt; az
első a film egyetlen igazán brutális jelenete, egy késelés, amely kellő
mértékben (vagy talán azon is túl) adagolja a vért, a másik pedig az, hogy
lehetőleg ne várjunk konvencionális tetteket, elgondolásokat, eseménysorokat,
menekülést, üldözést, lezárást a filmtől. Ugyanis minden - az igaz, és alapul
szolgáló történetből kifolyólag - maximális autentikussággal kerül
megjelenítésre. És mint tudjuk, a valóság néha nagyon messze van mindenfajta
logikusságtól.
Végeredmény: Az egyik legemlékezetesebb sorozatgyilkos-film,
amely sikeresen definiálja a kín fogalmát - minden oldalról
A film: 10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése