2014. május 24., szombat

Les lévres rouges/Daughters of Darkness (1971)

Les lévres rouges/Daughters of Darkness (1971)


Stefan és Valerie friss házasok. A pár a férfi anyjához igyekszik, de előtte egy szállodában éjszakázik. A hotel teljesen kihalt (az évszak miatt), de nemsokára új vendégek érkeznek: egy idősebb grófnő, Báthory Erzsébet és fiatal, érzéki útitársa, Ilona. A grófnőnek első látásra megtetszik az ifjú pár, ezért elhatározza, hogy megszerzi őket magának. Hogy milyen értelemben? Nos, a grófnő a portás elmondása szerint is negyven évvel ezelőtt járt már a hotelben, de ugyanúgy nézett ki, mint most. Emellett őnagysága kerüli a napfényt is…

Betettem a „Daughters of Darkness” című dvd-t a lejátszóba, és száz perc elteltével nyilvánvalóvá vált, hogy Harry Kümel művénél eddig nem láttam jobb vámpírfilmet. A „Daughters…” minden egyes percében árasztja magából a szépséget, a borzalmat, az eleganciát és az erotikát. A film legnagyobb húzása a grófnő alakítója, aki nem más, mint Delphine Seyrig, a „Tavaly Marienbadban” című szürreális Alain Resnais-klasszikus főszereplőnője. Seyrigre egész egyszerűen nehéz szavakat találni, amint feltűnik a vásznon, minden(ki) megdermed, amikor pedig megszólal, mindenki kábulatba esik. Rekedtes, jellegzetes hangja újra és újra telezsongja a fülünket, és nemcsak Valerie-t, de a nézőket a képernyőkön túl is megdelejezi. Zseniális ötlet volt a film alkotóitól, hogy eredeti hangon - tehát utószinkron nélkül - szólnak a jelenetek; a szálloda üres, óriási termei és folyosói úgy visszhangoznak, hogy az már helyenként önmagában hipnotikus hatású.

A rendező és producere egyébként bármiféle stúdiótámogatás nélkül hozta létre a filmet, ami igencsak ritkaság volt ekkoriban. Jó néhány éjszakai felvételt nappal voltak kénytelenek leforgatni Kümelék, ezért minden nyílászárót be kellett fedni, a rémisztő zuhanyjelenetnél pedig egy csillogó-villogó fürdőszobában zajlott a forgatás; a fal - mint láthatjuk - tele van tükröződő díszítőelemekkel, amelyek miatt az operatőr, Eduard van der Enden a haját tépte dühében. Végül az egész stáb kénytelen volt fekete ruhába öltözni, a fejekre pedig kommandós csuklyák kerültek. Mindez azért volt kellemetlen, mert ez a felvétel augusztusban, a legnagyobb melegben zajlott. Az össznépi izzadás után az egész stábnak csak egy kívánsága volt, olyan meztelennek lenni, mint a jelenetben szereplő John Karlen és Andrea Rau…

Kümel filmje nemcsak izgalmas és félelmetes, de ízig-vérig művészi alkotás is. Dominál a piros szín (időnként, jelenetek között piros színfüggöny ereszkedik a képre), mint a vér szimbóluma, de emlékezetes még az a zöld ital is, amelyet Seyrig tart a kezében, egy átlátszó pohárban. Seyrigre egyébként unos-untalan vissza kell térnem, ugyanis elképesztő a jelenléte. Mástól teátrálisan ható, nála azonban szinte észrevehetetlen balettszerű testtartása, pózai olyanok, mintha egy festmény elkészítéséhez állna éppen modellt. A grófnő folyamatosan mosolyog, még az erre alkalmat egyáltalán nem adó jelenetekben is, újabb jellegzetességet kölcsönözve ezzel a figurájának.





A „Daughters of Darkness” nem önt ki a vértől. Inkább az atmoszférán, az erotikus feszültségen van a hangsúly, valamint a mesteri párbeszédeken és ezek delejező hatásán. Nem hiányozhatnak persze a klasszikus horrorelemek sem, például egy holttest elföldelése éjszaka, vagy - ami végképp nem hiányozhat - egy kis vérszívás csuklóból. De minden, amit a filmben látunk, teljességgel álomszerű. Kümel mesterművében a szépség találkozik a borzalommal, gyönyörűen megkomponált, festményszerű képekben.

A dvd a Blue Underground duplalemezes kiadványa, de a „Daughters…” csak az első lemezt foglalja el egészében, a bónuszdiszken a „The Blood Spattered Bride” című spanyol horror található. Az extrák színvonalasak: Kümel és a producer, Pierre Drouot látogatást tesznek a szállodákban (a belsőket és a külsőket két külön hotelben vették fel), és sztoriznak arról, hogy anno mi hol volt, mindez filmbejátszásokkal igazolva. Van még két interjú is, Danielle Ouimet (Valerie) nagyon jókedvűen mesél negyedórán át Kümelről, Karlenről és a forgatásról, Andrea Rau (Ilona) pedig nyolc percben eleveníti fel a régiségeket. Sajnos a csodálatos Seyrig már nem élte meg a dvd-kiadást, még 1990 végén elhunyt.

Végeredmény: A VÁMPÍRFILM...

A film: 10 pont
A dvd: 10 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése