Tenebre aka. Unsane (1982)
Egy sikeres regényíró, Peter
Neal Rómába érkezik, hogy legújabb thriller-regényét népszerűsítse. Mindeközben
egy sorozatgyilkos is munkához lát: egy szépséges áruházi tolvaj, egy leszbikus
pár és még sokan mások is áldozatul esnek. A gyilkos véres tettei után névtelen
üzeneteket küld az írónak, legújabb sikerregényéből idézve, és további
áldozatokat ígérve. Lehet, hogy Neal lesz a következő áldozat? Mi köze lehet
mindehhez az író feleségének, aki mintha szintén jelen lenne Rómában? És mit
tud segíteni a felügyelő, aki szintén rajong Neal könyveiért?
Őszintén szólva a „Suspiria”
misztikus boszorkánytörténete, és az „Inferno” szürrealizmusa után én nem éppen
egy szimplának tűnő sorozatgyilkos-sztorit vártam volna Argentótól, a Mestertől.
De mindenkit megnyugtatok: ez az alapanyag Argento kezében zseniális filmmé
változott át. Minden megvan, ami kedvenc rendezőnket jellemzi: a fekete
kesztyűs gyilkos, aki itt rémisztően suttogva beszél; a hosszú-hosszú „fiatal
nő veszélyben, aztán darabokban”-jelenet (lásd Suspiriában Jessica Harper
barátnőjének esete a drótkamrával, illetve Irene Miracle halálos kimenetelű
kóválygása az Infernóban); lenyűgöző kamerafahrtok (Argento védjegye), a
Tenebrében például egy több, mint két percig tartó kamerautazás egy ház ablakai
mentén; és természetesen, ami nem hiányozhat, a pulzáló elektronikus zene.
A film csúcspontja számomra
egyértelműen a szépséges Lara Wendel éjszakai menekülése és halála. Wendel egy
véreb elől menekül, szerencsétlenségére pont rossz helyre. Csak annyit fűznék
hozzá, hogy én még ilyen rugókkal ellátott kutyát az életben nem láttam…
A „Tenebre” egyébként -
ahogy a vélemények közül szemezget az ember - ismét jó sok rajongót, és még
több ellendrukkert szerzett Argentónak. Van, aki odáig merészkedik
szidalmaiban, hogy „de hát az első gyilkosságot olyasvalakinek kellett volna
elkövetnie, aki akkor még nem is volt a városban”. Az illető valószínűleg nem
figyelt eléggé a csavaros befejezésnél (vagy már éppen jogtalan kritikáját
fogalmazta), hiszen ha figyelt volna, tudhatná, hogy akkor még…, de utána… nos,
a poént a világ minden kincséért sem lövöm le.
A dvd amerikai kiadása az
Anchor Bay jóvoltából vágatlan (a filmet egyébként „Unsane” címmel alaposan
megvagdosva mutatták be az USA-ban; Európában is vágták, ahogy érték, sőt, még
a Video Nasty-k szűk körébe is felvételt nyert, elsősorban a „magas sarkú cipőt
lenyomom a torkodba”-jelenet miatt), és tömve van extrákkal. Nagyon érdekes az
„Alternate End Credit Music” című extra, melyből megtudhatjuk, hogy Argentóék
az audiokommentár során értesültek róla, hogy filmjük végén nem az ő zenéjük
szól, hanem egy popszám (egy Kim Wilde-számot erőltettek bele az end title-be,
ki tudja, miért). Egyetlen negatívuma van a lemeznek, és ez sok más
Argento-dvd-re is igaz: nincs rajta egy centiméternyi felirat sem.
Végeredmény: A poszt-Suspiria idők egyik legjobb Argentója
A film: 10
pont
A dvd: 8,5
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése