Singapore sling: O anthropos pou
agapise ena ptoma (1990)
Szakadó eső, egy holttest,
egy vérző férfi az autójában, valamint két nő, anya és lánya. A páros gödröt ás
a holttestnek, majd ráakadnak a sebesült férfire, aki valójában egy eltűnt
lányt keres. A férfi az anya és lánya fedele alá, és ágyába kerül. Azt hihetné,
hogy megmenekült, és miután kiheverte a sebét, folytathatja útját, de nem ez a
helyzet, éppen ellenkezőleg: az anya és gyermeke jóvoltából valódi borzalmak
várnak rá…
Érdekes, hogy a „Singapore
Sling” nem túl ismert film, hiszen minden előfordul benne, ami egy
botrányfilmben előfordulhat. Nikos Nikolaidis rendező elmondta, hogy ő fekete
komédiának szánta művét, és Otto Preminger klasszikus 1944-es Laurája előtt
akart tisztelegni. Nos, a „Singapore…” nekem leginkább egy művészfilmes
babérokra vágyó exploitationnek tűnik, valahol Peter Greenaway nyomdokain, de
színvonalában meg sem közelítve a művészi groteszk/erotika/fekete komédia
nagymesterét. Pedig Nikolaidis mindent - és ezt most szó szerint kell érteni -,
tényleg mindent bedob, hogy nézőjét kikészítse. Nem is ragozom tovább: az anya
műpéniszén lánya orális szexet gyakorol; a kedves anyuka előbb megtömi ágyhoz
bilincselt „vendégét”, majd fölé guggol és az arcába vizel; az asztalnál a nők
percekig tömik magukat tortával, hússal, mindennel, majd azt nézhetjük, hogy
szintén perceken át hányják ki az elfogyasztott ételt; nemsokára a férfit (aki
egyébként egy szót sem szól az egész film alatt) is bevonják az étkezésbe,
folyamatosan tömik, majd őt is rókázásra biztatják (meg is történik); de van
még ezenkívül szadomazo szex és gyümölcs női nemi szerven történő
szétmorzsolása is.
A görög, de angol nyelvű
filmet Nikolaidis fekete-fehérben forgatta (mintegy az 1944-es „Laura” előtti
tisztelgésként), de igazából teljesen mindegy, hogy a rengeteg öncélú
gusztustalanságot színesben látjuk-e, vagy sem. A produkció monoton, a
gusztustalan részletek sok célt nem szolgálnak, csak magukért vannak és egy idő
után alaposan felüti a fejét az unalom. Ha valaki hasonló stílusban, hasonlóan
kemény képi megjelenítésben, de magasabb színvonalon akar „művészi
exploitationt” látni, annak én inkább az egy évvel korábban készült
Greenaway-remekművet, „A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője” című
darabot ajánlom a figyelmébe.
Végeredmény: Provokatív művészfilm, vagy öncélú gusztustalanság - inkább az utóbbi
A film: 4
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése