Valerie nagyanyjával él egy
fedél alatt - és az engedelmes, istenfélő unoka életét éli. Szüleiről nem sokat
tud, bátyja azonban néha feltűnik a ház körül. Miután Valerie visszavonul
szobájába, lefekszik az ágyába és álmodni kezd. Álmaiban sok minden történik:
nagyanyja megfiatalodik, miután szerződést köt egy ijesztő alakkal, az alak
vámpír képében meg akarja szerezni magának Valerie-t, de rajta kívül még egy
kéjéhes pap is szemet vet rá. Vérszívók, halottak és egyéb borzalmak - ezekből
állnak Valerie álmai. Vagy mindez nem is álom, hanem a véres valóság?
Ha van olyan film, amelyről
borzasztó nehéz írni, egyszerűen bármit is átadni egy leírt szöveg segítségével
annak hangulatáról, vagy egyáltalán bármilyen minimális képet adni, hogy miféle
mozgóképről is van szó, nos, ez a film a csehszlovák „Valerie and Her Week of
Wonders”. Mindezzel egyidőben a film nagyszerűségét is nehéz szavakkal
kifejezni. Talán akkor járok legközelebb az igazsághoz, ha azt mondom, Jaromil
Jires műve ténylegesen az, amiért anno feltalálták a celluloidot. A nézőre
zúduló képek (Jan Curík) mindegyike olyan gyönyörű, mint az alattuk hallható
zene (Lubos Fiser és Jan Klusák), és a címszereplő, az ekkor tizennégy éves
Jaroslava Schallerová. Valerie álmai összekeverednek a valósággal, és attól
kezdve, hogy a lányból nagylány lesz (vérfoltok egy virág szirmain), ijesztő
események kezdődnek el. Nem vitás, hogy a felnőtté érés küszöbén álló gyermek
szemén át látjuk a világot, amely zavaros, borzalmas és egyben szépséges is.
Vámpírok, koporsók, pedofil papok, boszorkányégetés, vérfertőzés - a világot új
érzelmek hatják át Valerie szemszögéből, mindent körbevesz és elborít a növekvő
szexualitás.
A film majdnem minden
jelenetében szimbólumok sokaságával találkozhatunk, ilyen szimbólum például
maga Valerie nagyanyja, aki visszafiatalodása után szintén vámpírrá változik, a
leskelődés a falakon, a gyermeki kíváncsiság, vagy a menyét, Európában a
gyilkosság, a vérszívás jelképe.
Köztudottá vált egyébként,
hogy Angela Carter, a „Farkasok társasága” (The Company of Wolves) alkotója
látta Jires filmjét, és ez az élmény erősen inspirálta az 1984-ben vászonra
vitt történet megírásában. És tényleg, ha rövid akarnék lenni, azt mondanám,
mindkét film a felnőtté válásról, az összezavarodottságról, az ismeretlen
világtól való félelemről szól. A „Valerie…” azonban egyáltalán nem próbálja az
álomvilág szürrealizmusát lineárisan, a legkisebb közérthetőségre törekedve
elmesélni. Amit látunk, sok esetben érthetetlen (bár jobban belegondolva oly
egyszerű…), de kegyetlen, és egyben gyönyörű is… amilyen egy álom szokott
lenni.
Végeredmény: A szocialista blokk egyik remekműve - szürreális csoda Csehszlovákiából
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése