Testrablók/Body Snatchers (1993)
Jack Finney regényének
harmadik filmváltozatában a főszerepben ezúttal egy család áll, melynek tagjai
(apa, feleség-mostohaanya, tinédzser lány, kisöcs) egy katonai bázisra
költöznek. Az apa nemsokára furcsa felfedezéseket tesz, de nem sejti, hogy
családja is a testrablók egyik fő célpontjává vált.
Kifejezetten színvonalas
feldolgozás született Abel „Mocskos zsaru” Ferrara keze alatt. Ezúttal egy
búskomor, életunt tini szemszögéből követhetjük az eseményeket, akinek
tipikusan lázadó természetét bizonyítja az a jelenet is, amikor a legkisebb
gyanús jelre pisztolyt fog apjára menekülésük közben, és szinte hisztérikusan
üvölti barátjának, hogy „Lődd le!”. Ferrara rendezése gördülékeny, és a
színészgárda is remek. Gabrielle Anwar előző évi nagy jelenete után Al Pacino
oldalán várható módon főszerepet játszik (nem is rosszul, sőt). Milyen kár,
hogy Hollywood - nincs rá jobb kifejezés - lehúzta a vécén ezt az ígéretes
színésznőt, aki azóta videóra forgalmazott B-, és C-filmekben múlatja az időt.
És milyen a sors: nagyon
hatásos egy idegroncs egyenruhás szerepében Forest Whitaker, aki ekkoriban még
nem, de mára már a legkeresettebb pénzforrások közé tartozik. Meg Tilly, a
nyolcvanas évek egyik tüneménye pályája egyik utolsó szerepében tündököl (két
év múlva visszavonult); érdekesség, hogy az átváltozási jelenetben nővérkéje,
Jennifer ugrott be helyette testdublőrként.
A film legnagyobb pozitívuma
az, ami például az 1978-as változatnak is: láthatjuk, hogyan működik a metamorfózis,
hogy mi az idegenek célja és módszere. Nem véletlen, hogy az 1978-as film
legjobb jelenete az, amikor Donald Sutherlandről tökéletes másolat készül a
kertben, Ferrara művében pedig a legemlékezetesebbek közé Anwar „behálózása”
tartozik a fürdőkádban. Hátborzongató az is, ahogy a már nem emberi lények
felhívják társaik figyelmét egy-egy emberre; éles, fülsiketítő hangon
rikoltoznak, és majd kibökik a szemét a szerencsétlennek mutatóujjukkal. A
2007-es változat, amit talán legjobb lenne elfelejteni, rendkívüli tehetséggel hajította
szemétbe ezeket a lenyűgöző részleteket; nem baj, kaptunk helyette autós
üldözést, bár az a „Starsky és Hutch”-ban is volt, de mindegy.
Ferrara filmje természetesen
szintén nem bagatellizálja el az idegen lények okozta veszélyt, így a
végkicsengés - az időleges siker ellenére - pesszimista, és ezáltal maradandóbb
is, mintha hőseink győztesen, mosolyogva lovagolnának a lenyugvó nap fényében.
Összegezvén elmondható, hogy
remekül összerakott film a „Testrablók”. Kép, zene, rendezés, minden a helyén
van, és sejthető az is, hogy ha nem lett volna a kilencvenes évek elején annyi
jól sikerült amerikai film, akkor még nagyobb figyelmet kapott volna. Ha
Ferrara napjainkban követte volna el művét (ugyanilyen formában), akkor az
valószínűleg szép kis karriert futott volna be (plusz megspórolt volna egy
repülőjegyet Oliver Hirschbiegel számlájáról) és még dvd-n is gyönyörködhetnénk
benne.
Végeredmény: Egy eléggé elfelejtett gyöngyszem egy kultikus rendezőtől
A film: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése