2018. október 10., szerda

Drakula és Frankenstein (1973, 1974)


Drakula és Frankenstein (1973, 1974)

Blood for Dracula (1973)
Flesh for Frankenstein (1974)

  


Szinte teljesen megegyező stábbal készült a hetvenes évek derekán ez a két legendás horrorfilm, melyben a leghíresebb vérszívó, és az emberi testrészeket összefércelő doktor játssza a főszerepet. A Drakulában a címszereplő szenved, hiszen nem jut hozzá az őt legjobban éltető nedűhöz, a szűz lányok véréhez. Inasa esküvőt szervez neki, a kiszemelt családban négy arajelölt is akad, de négyük közül Drakulának mindenképpen a szűzre van szüksége.

A Frankenstein-sztoriban a doktor a tökéletes testet akarja megalkotni, és ehhez már csak egy férfifejre van szüksége. Egy környékbeli parasztnak a barátjában, egy szerzetesi pályát fontolgató ifjúban meg is lesz a jelölt, de a műtét után váratlan bonyodalmat okoz, hogy a fej által irányított test nem úgy reagál a szintén a doktor által megalkotott nőre, ahogy az elvárható lenne.
A stáb nagy része, a látványvilág, az effektusok (leszakadt végtagok, belsőségek) mindkét filmben jelen vannak, és - sajnálatomra - a tempó is ugyanolyan, ugyanolyan lassú. A két szkript nem túl bonyolult, a fordulatok nagyjából előre láthatóak, ezért is fárasztó néhol a lassúság (ez különösen a Frankensteinben zavaró). Az erőteljesebb jeleneteket a Drakulától kapjuk (Drakula fuldoklásai, vért köpő-fröcskölő köhögése felejthetetlen), és itt a dolgok nagyon szépen felpörögnek a végére, és bár a Frankensteinnél is ez a törekvés, ott ez nem sikerül ennyire jól (csak szimplán mindenki egymásra rogy némi agónia kíséretében). Ami a Drakula gyenge pontja, az az akcentusok. A nyelv angol, és a nemzetközi stábot (Udo Kier, Vittorio De Sica) én szívem szerint utószinkronizáltam volna (olasz módra) az érdekesebbnél érdekesebb akcentusok miatt, melyek időnként annyira viccesek, hogy elvonják a figyelmet a tényleges látnivalótól. Ez nem róható fel Joe Dallesandrónak, aki szintén közös pont a két stábban, és aki egyúttal a legerősebb pont is (plusz a hölgynézők szívét némely jelenetében valószínűleg alaposan megdobogtatja…).









Érdekesség, hogy sokak szerint a Drakula rendezéséhez Paul Morrissey (az örök „stúdiófüggetlen” Paul Morrissey) mellett Roman Polanskinak is volt némi köze, mindenesetre a kész filmben láthatjuk a rendezőt egy rövid (és nagyon jó) jelenetben.
A szereplők tulajdonképpen nem rosszak, a két főszerep Udo Kier-é lett, aki nagy vehemenciával játszik, de sajnos övé a legmegmosolyogtatóbb akcentus is. A hölgykoszorúnak sok dolga nincs, leszámítva a lenge (vagy annál is kevesebb) öltözékben való mutatkozást, ebben főleg a Suspiriából is ismert Stefania Casini jár az élen, míg jól meg nem harapják. A véres, szaknyelven szólva „over the top” speciális effektusok leginkább a trash-jelleget erősítik, bár a legendás Carlo Rambaldi már itt is remek munkát végzett, el kell ismerni.

Összességében megállapítható, hogy a Drakula a jobb film, de azért a Frankenstein is szerez néhány élvezetes percet, főleg a legvégén. Mindkét produkció unikumnak is számít, hiszen a két ősi sztorit ilyen stílusban nem sűrűn vittek vászonra korábban, vagy azóta.

A filmek: 8,5 és 7 pont

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése