L’assassino é costretto ad uccidere
ancora/The Killer Must Kill Again (1975)
A férfi átkozódva elmegy
otthonról. Feleségével megint jól összeveszett, pedig a nő pénze rendkívül
fontos az üzlethez. Az éjszakában hirtelen furcsa látvány tárul a szeme elé. Egy
magas, ijesztő külsejű alak halottnak tűnő nőt helyez autója kormánya mögé,
majd a járművet mindenestül a folyóba löki. Bárcsak a kiállhatatlan feleségem
lenne abban az éppen elsüllyedő autóban - gondolja hősünk, majd remek ötlete
támad. Megszólítja a nem túl bizalomgerjesztő figurát, és üzletet ajánl neki.
Egy rakás pénzt azért, hogy a nem kívánatos nőt az imént demonstrált módszerrel
tüntesse el örökre. A megegyezést a terv végrehajtása követi. Minden jól
alakul, egészen addig, amíg az autó - csomagtartójában a gyűlölt feleség
testével - egyszerűen köddé válik…
… és ezzel egy emlékezetes
hajsza veszi kezdetét, az autót ugyanis egy fiatal szerelmespár kötötte el. A
bérgyilkos azonban nem zavartatja magát, és a pár után ered: a holttestet
mindenáron el kell tüntetni. Hitchcock „Idegenek a vonaton”? Bizony, a
kiindulópont hasonló hozzá. Utána azonban egy road movie-ba oltott giallo
következik, amely egy lakatlan tengerpart házban állapodik meg, és itt már
igencsak véres epizódokra is sor kerül.
Elsőrangú a stáb, bár George
Hiltonnak ezúttal sok dolga nincs, azért a női nem számára szívdöglesztően tud
nézni, nem csoda, hogy szerepe szerint itt is egy nőfaló, de feleségéhez is
gyorsan vissza tudja hízelegni magát. Jelen van még a szerelmespárként Alessio
Orano és a szépséges Cristina Galbo is, de a „The Killer Must Kill Again”
legnagyobb dobása mégis Michel Antoine (az „Egy marék dinamit” rosszfiúja), aki
már attól ijesztő tud lenni, hogy szimplán a kamerába mered.
Luigi Cozzi igazából nem
csavargatja a sztorit, giallója a „straightforward” változatot képviseli,
vagyis az események logikusan és könyörtelenül következnek egymás után,
különösebb variálás nélkül. A legemlékezetesebb jelenetsor egyértelműen az,
amikor párhuzamosan látjuk Oranót, amint a zöldben alkalmi szöszi ismerősét
(Femi Benussi) kettyinti, és szegény szerencsétlen Galbót, aki abban a hitben
van, hogy szerelme ennivalóért ment a városba, és aki - szűz lévén - az első
alkalmat valami rendkívülinek képzeli el mindaddig, amíg a bérgyilkos Antoine
rá nem tör. Az alkalmi numera és a megerőszakolás képei keserű elegyet alkotnak
ebben a giallo gyöngyszemben.
Amely gyöngyszem egyébként
már 1973-ban elkészült, de különböző okok miatt két évig csúszott a bemutatása.
Ilyen ok volt például a cenzori bizottság, amely eredeti formájában nem
engedélyezte a bemutatást - nyilvánvalóan a túl sok (?) szexet kifogásolták. A
szőke útszéli ismeretség szerepére az alkotók eredetileg Gloria Guidát szánták,
de „felsőbb” nyomásra végül Femi Benussi lett a befutó (Galbo helyett pedig
Ornella Muti volt tervbe véve - bár azt hiszem, ekkoriban Mutit mindenki tervbe
vette). Végeredményben a „The Killer…” (amelynek a címét „The Spider”-ből
változtatták át) már nem lett annyira sikeres, mint műfajbéli elődei, hiszen
1975-re a giallo-láz némileg lecsengett. Igazán kár, hiszen Cozzi filmje az
első vonalba való.
A dvd a Mondo Macabro
gyárából került ki, és nagyon jó befektetés: olasz és angol hang, angol
felirat, eredeti képnagyság, rendezői interjú, kommentár, doku, galéria, trailer
- ennél nem is kell több. Az, hogy néha a hang kicsit zúg és serceg, egyáltalán
nem kell, hogy kedvünket szegje, ha ezt az elsőrangú giallót a polcunkra
akarjuk helyezni.
Végeredmény: Kemény giallo emlékezetes rosszfiúval
A film: 10
pont
A dvd: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése