Böjtös Gábor kritikáiból:
I tre volti della paura/Black Sabbath (1963)
A film elején Boris Karloff önmagának maszkírozva ijesztgeti
a jónépet vámpírokkal és természetfelettivel, majd könnyes búcsút vesz, miszerint
nem rabolja időnket, inkább jöjjenek a félelmetes kis mesék, amelyekből három
is van. Boris bácsinak pápát intünk, majd kényelmesen elhelyezkedve lessük az
elkövetkezendő sztorikat, melyek közül az első: A telefon. Rosy (Michele
Mercier) az éjszaka közepén hátborzongató telefonhívásokat kap, a kagylóba
édesen beleszuszogó alak nem a kedvenc horrorfilmje iránt érdeklődik, hanem
rezignáltan közli vele, hogy hajnalra meghal, mert meg fogja ölni, de azért a
lábát ne rejtse már el a pongyolával, mert azt jólesik nézni zaklatás közben.
Rosy persze bepánikol, fel és alá szaladgál, majd felhívja rég nem látott
barátosnéját, hogy ugorjon már át éjszakára, mert ő veszélyben van. A
feszültség a tetőfokára hág, ám a hajnal még messze, ki tudja, mi történik
addig. A második történetben egy magányos lovas szeli át az éjszakát, majd
bebocsátást kér egy házba, ahol a család tagjai mind meg vannak rémülve. A
közelben ugyanis egy wurdalak garázdálkodik, avagy egy vámpír, és a família
legidősebb tagja, Gorca (Boris Karloff) azért ment el öt napja, hogy megölje
azt, de előtte elmondta, hogy ha öt napon belül nem térne vissza, ő is
átváltozott vámpírrá, így ne engedjék be, inkább öljék meg. Hősünk eközben
beleszeret a bájos Sdenkába (Susy Andersen), illetve Gorca is hazatér kissé
megváltozva, ezért az ifjú szerelmes igyekszik meggyőzni a lányt, hogy lépjenek
le, mivel az éjszaka úgysem fog kisülni semmi jó a nagyfater hazaérkezéséből.
És milyen igaza van…
A harmadik sztoriban Helent az éjszaka közepén riasztják,
hogy szaladjon el egy címre, mert ott a szellemekkel és mágiával foglalkozó
öreg boszorkány feldobta a pacskert. Helen a lakásra kiérkezve az arcán szörnyű
grimasszal elhalálozott öreglányt találja, kezén egy gyönyörű gyűrűvel, és
innentől csak az ékszerre tud figyelni, egy óvatlan pillanatban le is kapja azt
a hulla ujjáról, majd hazasiet, ahol azonban nem látogatója akad…
Mario Bava ezúttal is bizonyítja azt, hogy a horror
legfontosabb elemeit ő fektette le, legalábbis a csúcskategóriás minőségben
mindenképpen. A képek, a beállítások, a kameramozgás, a dinamikus felvételek, a
gyönyörű díszletek és helyszínek mind önmagáért beszél, ahogy a
feszültségkeltés, és a hangulat is – már a remek színészek mellett, akik
egyformán nagyon jól alakítanak. A zene erőteljes és tökéletesen támogatja a
képen látottakat, plusz a történetek is abszolút rendben vannak – egyedül a
telefonnál sejtünk meg bizonyos dolgokat, de utána azokra is kapunk még pár
érdekességet. A hátborzongatás önmagáért beszél – a második és harmadik
szegmens okozhat néhány kellemetlen pillanatot (ajtó előtt siránkozás, a
boszorkány arcán lévő grimasz stb.). Imádom ezt a filmet.
Mindez rendkívül jó minőségben kapott helyet a dvd-n: szép
kép, olasz hang angol felirattal, kisfilm, trailerek, életrajzok, képgaléria…
ráadásul ha hozzávesszük, hogy ez egy életmű-doboz része, nem is nagyon lehet
ellenállni a kísértésnek: ezt a dobozt minden horrorrajongónak be kell
szereznie, amennyiben érdeklik a régi filmek, és a horror kiváló minőségű
alapjai.
A film: 10 pont
A dvd: 10 pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése