La seduzione (1973)
A Franciaországból hosszú
távollét után hazatérő Giuseppe váratlanul viszontlátja Caterinát, korábbi
plátói szerelmét. Az érzelmek persze fellángolnak annyi eltelt idő után, és úgy
tűnik, semmi sem állhat a kibontakozó szerelem útjába. Feltűnik azonban
Giuseppe látókörében Caterina tinédzser lánya, és amikor a szerelemtől addig
szinte észre sem vett tini félreérthetetlen jelzéseket küld jövendőbeli
mostohaapja felé, az nem tud neki ellenállni… és ezzel végzetes hibát követ el.
Ugyan ki tudna ellenállni
egy „La seduzione” című filmnek, amelyben a szépséges Jenny Tamburi (a vásznon
debütálva) egy sokkal idősebb férfi csábítóját játssza Fernando di Leo
rendezése alatt? Szerintem kevesen, és a jó hír az, hogy hiába a sok ziccert
magában rejtő történet, régi jó szokás szerint intelligens erotikus drámát
látunk folytonos és agyatlan ágyjelenetek sorozata helyett. Van egy remek
forgatókönyvünk, amelyet többen is írtak (eredetileg di Leo írta volna, de az ő
változatát visszadobták), jó szereposztásunk és folyamatos az erotika, amely
nem megy el a szélsőségek felé. Vagyis 1.: nem szexfilmre hajaz a dolog, a szex
többnyire takarók alatt zajlik, 2.: manapság megszokott erőltetett prűdséget
sem tapasztalunk, ami nevetséges is lenne, tekintve, hogy mi áll a történet
középpontjában. Mindebből kifolyólag van néhány meztelen jelenet (a Caterinát
játszó Lisa Gastoni és a tinit alakító Tamburi részéről is), éppen annyi,
amennyi egy ilyen Lolita típusú történet elmeséléséhez kell. És bármennyire is
szemkápráztató látvány a női részleg ruhátlan intermezzója, a legerotikusabb
részek di Leo filmjében azok a csábítási jelenetek Maurice Ronet (Giuseppe) és
Tamburi között, amelyek textilben is maximális hatást érnek el, és amelyek
miatt valószínűleg Kubrick Lolitáját másodpercek alatt tiltották volna be.
Ez a két jelenet (Ronet és
Tamburi közös újságolvasása, illetve utóbbi takarítása) annyira erős, hogy
ezután teljességgel meg tudjuk érteni Giuseppét, hogy nem bír magával, ha a kis
Graziellát megpillantja. És ezután egy intelligens dráma veszi kezdetét tele
pergő dialógusokkal, jó mellékszereplőkkel (bár Giuseppe barátja néha elég nagy
blődségeket beszél, és túl sokat) és sok-sok érzelmi kitöréssel. Di Leo
rendezése szokás szerint magas színvonalú, így a filmnek igazából egy-két
apróságot leszámítva nincs gyenge pontja.
A dvd a Raro kiadványa; olasz
barátaink csodákat tudnak művelni egy több mint három évtizedes film képének
javítgatása közben, és ezt itt is bizonyítják: a szép nem elég erős kifejezés a
képanyag minőségére. A hátsó borítóra ne hallgassunk, ha azt hirdeti, hogy a
képarány 4:3-as, mert szélesvásznú, ellenben az e bakitól pár centiméterre
található „SOTTOTITOLI INGLESE” információnak ugyancsak örülhetünk. És angol
felirat még a félórás dokumentumfilmen is van, melyben a film számos jelenete
mellett/alatt megszólal Jenny Tamburi (aki nem sokkal az interjú után
betegségben elhunyt, követve ezzel a három évvel előtte eltávozott di Leót, és
az 1983-ban rákban meghalt Ronet-t), di Leo, valamint a producer is, aki
elmondja, hogy Graziella szerepét eredetileg Ornella Mutinak szánták, aki olyan
szép volt, hogy a közelében senki még csak pisszenni sem mert - de végül
Gastoni követelésére megszabadultak tőle. A doku során a megkérdezettek
sztorizgatnak, vagyis a rövidfilm a „La seduzione” rajongói számára igazi
kincsesbánya.
Végeredmény: Lolita olasz módra remek rendezéssel
A film: 10
pont
A dvd: 9
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése