Böjtös Gábor kritikáiból:
Due occhi diabolici/Two Evil Eyes (1990)
George Romero és Dario Argento elgondolásában két
Poe-történet elevenedik meg ebben a két órában… Az első sztoriban Jessica
(Adrienne Barbeau) a férjét életben tartó orvossal kerül szeretői viszonyba,
aki amúgy hipnotizálja is az öreget, ami ahhoz kell, hogy az minden szükséges
papírt aláírjon, ami majd a fiatal párocska meggazdagodásához szükséges.
Azonban kisebb probléma üti fel a fejét, amikor a vénember idejekorán dobja fel
a pacskert, és ha mindez nem lenne elég, úgy tűnik, hogy mivel utoljára nem
lett felébresztve a hipnózisból, lelke a testében ragadt, és még mindig képes a
beszédre. Egy köztes dimenzióról beszél, ahonnan egyelőre nem tud továbbjutni a
hipnózisnak köszönhetően, de szerinte vannak ott mások is, akik/amik viszont az
ő testét használva szeretnének bejutni a mi világunkba.
A második történetben a már jól ismert fekete macska kerül
terítékre… a szörnyű gyilkosságokat megörökítő Usher (Harvey Keitel) nincs
jóban barátnője macskájával, de ez annyira eldurvul, hogy végül kinyírja a
cicákot, ami persze újra és újra megjelenik a szemei előtt, ezzel az őrületbe
kergetve, és közben egyre agresszív tettekre buzdítva párjával szemben, aki
pedig haragszik az eltűnt macsek miatt. Hamarosan asszonka is áldozatul esik, amit
hősünk profin megold – jómunkásember módjára befalazza nőjét és macskáját, így
mégis ott élhetnek vele a házban. A sztorit már ismerjük, de mivel egy
csecsemőnek minden vicc új, kihagyom a lezárást, ami bizonyos tekintetben még
az öreg motorosokat is meglepheti a brutalitásával.
A Two Evil Eyes eredetileg négy szegmensből állt volna, ám
mivel a tervezett Wes Craven és John Carpenter (előbbire legyint, utóbbi miatt
sóhajt) kiesett, „csak” Romero és Argento maradt a kivitelezésre – már most
elmondható, hogy azért ez így sem egy gyenge párosítás. Utóbbi megjegyzésem
látszódik a filmen is. Bár egyik szegmens sem akciófilmként dübörögve tekeri
végig a saját idejét, és a művért sem locsolják bennük literszámra, a komótosan
haladó történések, és a szolidabb, ámde intelligensebb vérengzések (ezekért a
kameózó Tom Savini a felelős) így is megfelelőek. Argento félbevágott nője
igazán emlékezetes, ahogy a falbontós rész is; Romero-fanoknak meg kár
csüggedniük, hiszen az élőhalottak urától pont azt kapják, amire számítanak –
sőt, hiszen a síron túlról beteges hangon vissza-visszaszóló öregember szavai
már előre borzongatják a nézőt, ezzel kellemes állapotba juttatva azt a
visszatérés pillanatára. A zenét a szintén nem kezdő Pino Donaggio írta, így ha
mindent összevetünk (a rendezőktől kezdve a színészekig), nagyjából már abból
sejthetjük a végeredményt. Egyedül talán az operatőri munka miatt fáj a szívem,
hiszen ugyan azzal sincsenek nagy gondok, azért átlagosan jó munkánál nem nyújt
többet, így jobban jártunk volna, ha Argento magával ragad egyet az olaszhonból
származó tehetségek közül.
A dvd a Blue Underground-nál jelent meg, méghozzá nem is
akármilyen minőségben, hiszen a kétlemezes gyűjtői változat sorszámozott (plusz
egy dvd áráért akár a Dead & Buried szintén sorszámozott digis változatával
együtt is megvásárolhatjuk), ráadásul a szép képminőséggel (angol hanggal,
sajna felirat nincs) megáldott film mellé képgaléria, trailer, kommentár, és
rengeteg werkfilm és interjú lett csatolva. Jó vétel, érdemes beruházni rá.
A film: 9 pont
A dvd: 9.5 pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése