La residencia/The House That Screamed
(1969)
Teresa (Cristina Galbo) egy
szigorúságáról híres lányiskolába kerül. A főnöknő (Lilli Palmer) kemény fegyelmezési
módszereket alkalmaz, de még így sem tudja megakadályozni, hogy egy-egy
tanítványa meg ne szökjön az intézményből. Teresát egyelőre nem a szökés
gondolata foglalkoztatja, hanem az, hogy megpróbáljon beilleszkedni. Ez nem
megy könnyen, a főnöknő jobbkeze, Irene folyamatosan inzultálja. Nemsokára
további két titokra derül fény: az igazgatónő saját, széltől is óvott fiát az
iskolában rejtegeti, és újabb diáklányok eltűnése után nyilvánvalóvá válik,
hogy az épületben valójában egy sorozatgyilkos szedi az áldozatait…
Narciso Ibáñez Serrador
filmje egy igazi - sok nehézségen átesett - mestermű. Szépséges képek sorakoznak
előttünk, az iskolaépület belsői világosban is kísértetiesek, sötétben meg
egyenesen vérfagyasztóak. Serrador nagy figyelmet fordít a karakterekre, ha nem
lenne sorozatgyilkos, és gyilkossági jelenetek sem, a film még így is megállná
a helyét. Nem véletlen, hogy a finálé nagy csattanójával teljesen egyenrangú
például az a zseniális jelenet, melyben Irene (a remek Mary Maude) a verbális
kínzás és megalázás minden formáját beveti a szerencsétlen Teresa ellen.
Serrador emellett egy, az akkori cenzúrának igen kényes témát is feszeget a
filmben: a leszbikusságot. Az egyik lány folyamatosan felidegesíti az
igazgatónőt, aki erre megkorbácsolja az erre kijelölt szobában. Később, amikor
a diáklányok vezényszóra, ruhában zuhanyoznak, ugyanez a lány - minő neveletlenség!
- ledobja ingecskéjét pontosan a főnökasszony orra előtt. A két jelenetben
közös, hogy a lényeget mindkettőből eltávolította a cenzúra. Az előbbiben a
főnöknő gyengéden simogatni kezdi a megkorbácsolt lány véres hátát, a
másodikban pedig közelképeken látható, hogy utóbbi mennyire élvezi a ruhátlan
szituációt, teljesen megzavarva ezzel az igazgatónő lelkivilágát. A két jelenet
egyébként később egészében visszakerült a filmbe.
A leszbikusságra való
utalások tehát repültek, de repült a filmből egy olyan képsor is, ami az
események sorozatát tartotta (volna) össze. Amikor az igazgatónő dédelgetett
fia bemászik a kazánház szűk kürtőjébe, hogy az iskolai zuhanyozás szemtanúja
legyen, a fűtőszemélyzet egyetlen tagja rázárja a járat ajtaját. A fiú végül
kopogni kezd a még a fürdőszobában tartózkodó Teresának, amikor… filmszakadás,
az ezt követő jelenetek (Teresa és a főnöknő fiának megismerkedése) az
enyészetté lettek, ki tudja miért.
Serrador rendkívül hatásos
gyilkossági jeleneteket kreált, a másodikra talán a „gyönyörű” a legjobb
kifejezés, olyan csodálatosan van filmezve (a történet szempontjából meg
egyenesen teljességgel formabontó). A szépséges, már-már festői képekért Manuel
Berenguer volt a felelős, és ő brillírozik a befejezés során is, amikor a
sötétben, csak néhány gyertya fényében kísérteties bolyongás-kergetőzés
kezdődik a sorozatgyilkos kiléte után kutatva. Semmiképpen sem szabad tehát
kihagyni a „The House…”-t. Gyönyörűséges képáradatával, fojtogató
atmoszférájával, remek alakításaival és Serrador zsenialitásával (ami később
majd a „Who Can Kill a Child?” című mestermunkánál is láthatóvá válik) egy
igazi klasszikus európai horror.
Végeredmény: "Ein Fest für die Augen" - ahogy a németek mondanák
A film: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése