Invázió/The Invasion (2007)
Igen, ez a testrablók
sokadik támadása. Ezúttal Nicole Kidman harcol az érzelemmentes populáció, és a
rátörő álmosság ellen. Hogy milyen eredménnyel? Ha a történetet nézzük, ezúttal
kivételt teszek, és lelövöm a poént: bő másfél órányi futkosás és meredt nézés
után beáll a teljes happy end. Szerintem ezzel nem okoztam nagy meglepetést,
hiszen napjainkban a filmkészítők szinte csak ilyen befejezéseket forgatnak,
hogy „a néző jó érzéssel távozzon a moziból” (és hogy a termék több pénzt
hozzon a konyhára, teszem hozzá). Ha a produkció minőségét vizsgálom, bizony
hajlok rá, hogy egy erős elégségessel honoráljam a hollywoodi remake-hullám eme
díszpéldányát, amely egy dologban sikeres igazán: alaposan lealázza a német
Oliver Hirschbiegel hírnevét.
Hirschbiegel egy újabb
áldozati bárány azon a vágóhídon, amelyet Hollywoodnak neveznek, és amelynek a
hentesbárdjait különböző dilettáns stúdiófőnökök tartják a kezükben.
„Te, ez „A bukás” egészen
oké film, nem?”
„Ja, ügyes gyerek, aki ezt
összehozta.”
„Hívjuk át hozzánk, hátha
csinál nekünk is egy kis pénzt.”
„Oké, de valami
rutinfeladatot kapjon, amiből elvileg nem lenne sok lóvé.”
„Rendben, kapjon egy
riméket, ahhoz szinte forgatókönyv sem kell.”
Ez egy képzelt beszélgetés
volt egy pár főfejes irodájából, ahová véletlenül eljutott egy példány „A
bukás” című, véleményem szerint rendkívül jól sikerült német történelmi
drámából. Hirschbiegel ezután megkapta a munkát, vagyis csatlakozott John
Woo-hoz, vagy Jackie Chan-hoz, hogy csak két nevet említsek azok közül, akik
kultikus munkásságukat Amerikában megbízható iparosságra cserélték le.
De hogy a filmről is ejtsek
néhány szót: az „Invázió” egy remake a remake-ek végtelen sorában. Technikailag
megbízható, forgatókönyvileg gyenge, színészileg hol ilyen, hol olyan. További
egyezés a sok-sok buta újrával az is, hogy itt is működött a „dobjunk ki minden
értékes, de a nézőnek biztosan unalmas dolgot az eredetiből, és tegyünk be
helyette még több üldözést és rohangálást” elve.
Kidman rajongói mindazonáltal
élvezkedhetnek: kedvencük szinte egy minutumra sem tűnik el a vászonról, látjuk
közelről ijedezni, szenvedni, könnyezni, verekedni, szépen mosolyogni; hozza is
a formáját, bár időnként látszik rajta, hogy inkább valami nagyobb színészi
kihívás foglalkoztatná.
Daniel Craig-en jókat lehet
derülni, körülbelül annyira hiteles fehér köpenyben, mintha mondjuk Bruno Ganz
helyett Will Ferrell játszotta volna Hitlert (csak hogy Hirschbiegelnél
maradjunk). A többiek majdnem mind felejthetőek, többnyire szerepük szerint
meredten kell nézniük, de ezt azért jól megoldják. Kritikájuk mindazonáltal az
is, hogy a kötelező, kihagyhatatlan, megkerülhetetlen régi szereplő cameójában
Veronica Cartwright a karakterére eső pár percben is megkavarja az állóvizet.
Pedig azért akadnának jó
dolgok: izgalmas (bár nagyon rövidre szabott) a „ki mutat érzelmet az
utcán?”-játék, és remek pillanat az is, amikor a vonaton Kidman egy fémtartóban
nagy adag „emberi” hártyát talál. És a történet is rengeteg kiaknázható
drámaiságot, igazi karaktertanulmányokat rejt magában. Azonban itt a nagy
bökkenő: ha a fejesek Hollywoodban inkább bunyót akarnak, akkor szépen
elköszönnek a rendezőtől, majd őt utólag porig alázva hívnak egy iparost a
futószalag mellől hogy helyettesítse, mindenkit visszazavarnak utóforgatásra és
- minő meglepetés - betoldanak egy csomó akciójelenetet. Nesze neked,
drámaiság…
És így a végterméken bizony
meglátszik, hogy sokáig fércelték, foltozgatták a vágószobában, az utólag
beerőltetett jelenetek többnyire teljesen feleslegesek, ráadásul a nagy
kapkodásban olyan méretes bakik is becsúsztak, mint például Kidman esete a
leláncolt ajtóval.
Zárszó? Nagyon sajnálom
Hirschbiegelt, nem ezt érdemelte volna…
A film megjelent
Magyarországon dvd-n (szégyen: a korábbi változatok persze nem, mert ugye
minek), fapados kiadásban.
Végeredmény: "Csináljunk remake-et", jelentése: "Rontsuk el, ami jó volt"
A film: 4
pont
A dvd: 6
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése