Végzetes képzelgések/Images (1972)
Cathryn (Susannah York)
meséket ír, és többnyire otthon várja, hogy megszállja az ihlet. Időnként a
telefon csörgése zavarja meg, és a kagylót felvéve bizony alaposan megdöbben:
gyakran furcsa dolgokat mond neki a vonal túlsó végén lévő hang, amely nagyon
ismerősnek is tűnik. Egy szép napon Cathryn és férje, Hugh (René Auberjonois)
kiautóznak vidéki házukba, ahol nemsokára furcsa, megmagyarázhatatlan dolgok
történnek: feltűnik Cathryn korábbi férje, aki állítólag egy balesetben évekkel
korábban meghalt, Hugh az exférj felbukkanásáról nem akar tudomást venni,
Cathryn pedig időnként a távolban egy ismerős, nagyon-nagyon ismerős női alakot
vél felfedezni…
Nem kertelek: az „Images” a
hetvenes évek egyik legjobb filmje. Robert Altman a hetvenes évtizedben élte
fénykorát. A „Nashville”, a „McCabe és Mrs. Miller”, a „Thieves Like Us”, csak
hogy néhány példát említsek, mind-mind a korszak legjobbjai közé tartoznak.
Teljesen észrevétlen maradt azonban 1972 egyik legszínvonalasabb darabja, az
„Images”, mely egy horrorisztikus utazás a lélek rejtelmeibe. Ez az a film,
ahol - az eredeti címnek („Tükörképek”) megfelelően - minden képmásnak, áttetsző
tárgynak jelentősége van, még akkor is, ha csupán valami szélvédőn, vagy ház
tornácán lógó átlátszó csecsebecséről van szó. Cathryn a bő másfél óra alatt
óriási, gyakran vértől csöpögő küzdelmet folytat - hogy kivel? Esetleg
exférjével? Talán titkos szeretőjével, aki sokszor meglátogatja a vidéki
házban? Vagy önmagával? A film végére, mivel részben horrorról van szó, választ
kapunk a kérdésekre.
Addig pedig szinte csak
gyönyörködni van lehetőségünk: a fényképezés a korszak egyik legjobbja, a zene
pedig szuggesztív, megdöbbentő, olykor ijesztő. Nem kis neveknek köszönhetjük a
felsoroltakat: a kamera mögött Zsigmond Vilmos állt, a zenét, az elképesztő
zörejeket nem kisebb művész, mint John Williams hozta össze. Susannah York
fenomenális (Cannes-ban Arany Pálmát kapott), Altman rendezése pedig az első
perctől az utolsóig bravúros, mintha világéletében horrorfilmeket szórt volna
ki a kabátujjából. De elég is a szóból: az „Images”-t mindenkinek látnia kell.
Ahhoz képest, hogy évekig az
a hír járta, hogy ennek a mesterműnek az eredeti negatívja az enyészeté lett,
2003-ban az MGM kihozta dvd-n. Én egy olasz, duplalemezes kiadással
rendelkezem, amely gyönyörű, 2:35-ös képpel, és - minő kellemes meglepetés -
sztereó hanggal bír. Sajnos felirat nincs, viszont van rendezői interjú,
trailer és biográfiák.
Végeredmény: Robert Altman és a horror - egyszerűen fantasztikus
A film: 10
pont
A dvd: 8
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése