2014. június 27., péntek

Anthony Hopkins korai horrorfilmjei 2.

Anthony Hopkins korai horrorfilmjei 2.

A mágus/Magic (1978)


Corky (Anthony Hopkins) a kártya ördöge. Amilyen trükköt meg lehet csinálni a lapokkal, azt ő megcsinálja, persze csak akkor, ha a közönség is vevő a produkciójára. És itt a bökkenő, Corky mutatványa tulajdonképpen senkit sem érdekel. Megváltozik a helyzet, amikor Corky maga mellé veszi a színpadra Pufit, a fabábut, aki szexista, és egyéb szókimondó viccekkel szórakoztatja a nagyérdeműt. Mikor egy nagyhatalmú menedzser felfigyel a nem mindennapi számra, felajánlja, hogy elindítja a világhír felé a bűvészt. A siker kapujában azonban Corky megijed, és egy kis vidéki házba vonul vissza, ahol összecsapnak feje fölött a hullámok: a panzió tulajdonosa nem más, mint saját ifjúkori szerelme, aki azonban időközben hozzáment egy alkoholista, erőszakos, szintén régi ismerőhöz. Ha ez nem lenne elég, menedzsere válaszút elé állítja, és ami a legrosszabb, Pufi mintha kezdene életre kelni, és bizony elég véres gondolatokat forgat fából készült fejében…

„A mágus” című filmnek Anthony Hopkins a motorja - és ez a motor nagyon jól működik. Az idegileg labilis bűvész eljátszása még kívülről nézve is embert próbáló feladatnak tűnik, képzelhetjük, Hopkins mit szenvedett vele (a bábut - amelyet róla mintáztak - hazavitte, de egy napig sem bírta vele összezárva, úgy kellett megnyugtatni). Megérte: horrorfilmben ritkán látni ilyen erős, és főleg sokoldalú alakítást. Hopkins egyszerre gyengéd (szerelmével, Ann-Margrettel közös jeleneteiben), egyszerre durva (a férjjel, Ed Lauterrel) és a szemünk előtt nő benne a feszültség, egészen a robbanásig. Ha alaposan megnézzük Richard Attenborough filmjét (kinek helyére eredetileg Mike Nichols pályázott, de Attenborough-nak kellett ez a rendezői szék, mivel ugródeszkának tekintette a „Gandhi” elkészítéséhez), akkor azt láthatjuk, hogy Hitchcock Psychója idéztetik meg folyamatosan. Erre bizonyíték a két épület, a véres gyilkosságok, a bűnjelek eltűntetésére szolgáló tó, a fokozódó őrület és sok más egyéb, melyekkel azonban lelőném a poént.




Az alapul szolgáló regényt, és a film forgatókönyvét is William Goldman írta (a regényt még 1976-ban), aki meghökkentő módon ezután a film után kilenc évig nem kapott munkát Hollywoodban. Holott „A mágus” minden tekintetben elsőrangú produkció: Attenborough rendezése a kevés műfaji tapasztalat ellenére pergő és hatásos, a brutálisabb jelenetekért rajongók is megkapják, amire vágynak (kiemelkedik egy hátborzongató vízbe fullasztás, melyet egy fabábu figyel az ablakból), az alakítások meg egyenesen bravúrosak. Eredetileg Jack Nicholson kapta volna Hopkins szerepét, de utóbbival talán még jobban jártunk, az ekkoriban komolyan betegeskedő Sir Laurence Olivier-t pedig remekül helyettesíti Burgess Meredith.

Semmi esetre sem kihagyandó darab tehát az Attenborough-Hopkins kettős mágusa; egy pszichodrámába oltott horrorfilm (vagy fordítva, ahogy tetszik), melynek végkimenetele egy igen erős mélyütéssel „kedveskedik” a nézőnek.

A filmhez készült egy kifejezetten színvonalas magyar szinkron, melyben Harsányi Gábor emlékezetesen adja Hopkins és Pufi hangját.
Hopkins ekkor, 1978-ban elköszön a horror műfajától, és majd csak 1991-ben fog visszatérni, egy erősen maradandó és sikeres szerepben…

Végeredmény: Egy méltatlanul elfeledett és alulértékelt horror egy legendás pályafutás korai szakaszából

A film: 10 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése