Magasfeszültség/Pulse (1988)
Bill Rockland egy éjszaka
arra lesz figyelmes, hogy egyik szomszédja tombol. Az őrjöngés hangjai -
bútordarabok csapkodása, üvegek törése - egy idő múlva elhalkulnak, és sem
Bill, sem a kertváros többi lakója nem talál magyarázatot az eseményekre. A
halott szomszéd után csak egy szellemház marad, rengeteg tönkretett elektromos
berendezéssel. Mikor Billhez megérkezik első házasságából született fia, David,
úgy tűnik, az élet visszatér a rendes, nyugodt kerékvágásba. De egy nap, amikor
David egyedül tévézik otthon, a képernyőn furcsa jelek jelennek meg, és egy idő
múlva az egész ház önálló életre kel. A hazaérkező szülők próbálják
megnyugtatni Davidet, de az nyomozni kezd, és borzasztó felfedezést tesz: az
őrjöngő exszomszéd romhalmaz házából villanyvezeték vezet hozzájuk…
Elektromos áram mint
potenciális veszélyforrás, és mint egy horrorfilm negatív „szereplője”? Miért
is ne, gondolhatta Paul Golding író-rendező, és jól tette, hogy elhatározását
tett követte, ugyanis egy korrekt kis ijesztgetést hozott össze. Kevés
szereplő, összetéveszthetetlenül „eighties” képi világ, figyelemre nagyon is
méltó speciális effektusok: ez a „Pulse”.
A szereplők is rendben
vannak, bár Cliff De Young kezdetben néha elég zavartan grimaszol, félúton belejön
szerepébe, és a nagy finálé során, amikor a háza egy valóságos elektromos
csapdává változik, már jócskán szívünkön viselhetjük sorsát. A fiát Joseph
(Joey) Lawrence játssza, aki kellemes meglepetés, gyerekszereplő létére
egyáltalán nem túlmozgásos, vagy más módon idegesítő (azóta egészen tűrhető
tévés karriert futott be). Van egy kevés „poltergájsztos” beütés (lásd tévé
felől érkező fenyegetés), de amúgy eredetinek tűnik minden, és Golding
szándéka, az erőteljes, társadalmat bökdöső kritika is többnyire átjön. Túl sok
az elektromosság az ember életében? Túl gyors az ilyen jellegű modernizáció?
Nem kellene kissé visszalépni, azt látva, hogy szinte mindenben az
elektromosság által hajtott gépek veszik át az ember szerepét? Ezek Golding és
filmje kérdései, és persze a bemutatott eseményekkel azt sugallja, hogy a
kérdésekre többnyire (úgy száz százalékban) igen a válasz.
Nézhető, szórakoztató kis
darab tehát a „Magasfeszültség”, melybe bőven bele lehetne kötni (például semmi
sem indokolja, hogy a fő karakter egy kisiskolás legyen, lehetne főzőcskéző
háziasszony, betegszabadságon lévő sztárügyvéd, vagy akár meccset néző vietnámi
veterán is a főszereplő), de felesleges lenne, hiszen a hiányosságokat jórészt
feledtetik a jól eltalált jelenetek (az egyik csúcspont a garázsban játszódik
le), és a házban sikeresen megteremtett klausztrofóbikus érzés. Kellemes,
amolyan „gyermekek is megnézhetik”, avagy „pégétizenhármas” horror.
(A „Magasfeszültség” valaha
megjelent itthon vhs-en, újabban pedig mozicsatornákon látható, vicces módon éjszakára
száműzve, holott ez a film olyan messze van az R-es kategóriától, mint Uwe Boll
egy Oscar-díjtól…)
Végeredmény: "Elektromos" horror a fiatalabb korosztálynak
A film: 8
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése