Lo squartatore di New York/The New York
Ripper (1982)
Egy sorozatgyilkos
garázdálkodik New Yorkban, áldozatai fiatal nők. A felügyelő (Jack Hedley)
képtelen az illető nyomába jutni, az pedig gúnyos telefonhívásokkal és állandó,
Donald kacsa jellegű gurgulázással idegesíti. Mindezek tetejébe feltűnik egy
ujjak nélküli férfi is, aki szintén nőket molesztál, és ezzel rögtön a
gyanúsítottak listájának élmezőnyébe kerül. Egy fiatal nő, akit az ujjatlan
alak a metróban próbált elkapni, túlél egy késes támadást, majd furcsa látomást
tapasztal, melyben szeme elé kerül a gyilkos arca… vagy a vízió pusztán csak
képzelődés volt?
„Fulci at his absolute most
brutal…” - hirdeti a dvd hátoldala, és teljesen igaza van, a „The New York
Ripper” minden idők egyik legbrutálisabb olasz filmje, és legkegyetlenebb
giallója. A Ripper értékelése tulajdonképpen egyszerű, nézés közben és után
kétféle érzelme támad a nézőnek: vagy imádja, vagy gyűlöli, amit látott. Én az
előbbi tábort gyarapítom, a kiváló operatőri munkától a rendkívül izgalmas
befejezésen át a csavaros történetig sok mindent tudnék dicsérni, de a
legfontosabb talán az, ahogyan Fulci megalkuvást nem tűrően végigviszi művén a
mindent elsöprő brutalitást. A Ripper olyan mértékben ábrázolja az emberi
mocskot, a szadizmust, és ülteti bele egy szimplának tűnő
sorozatgyilkos-sztoriba, hogy arra kevés példa van a filmtörténetben (így
hirtelen talán még a három évvel korábbi „Cruising” - „Portyán” jut eszembe).
És hogy mitől remegett meg a
cenzorok kezében az olló? Van mell-, és szemszeletelés, nyiszitelés, üveg
megforgatása női nemi szervben, arc szétrobbanása és más egyebek. A szexuális
tartalom is extrém magasságokban van, a nyolcvanas évekre, és Fulci
munkásságára azért annyira nem jellemző explicit meztelenség a Ripperben élő
színpadi szexshow és szadomazo ágyhoz kötözés képében is megjelenik. Nem csoda,
hogy a Ripper bekerült az úgynevezett „Video Nasty”-k illusztris társaságába,
az angol BBFC például nemes egyszerűséggel betiltotta. Idézet az angol Total
Film magazinból, amely 2000 októberében Magyarországon is megjelent: „Bemutatva
a stílus mélypontját, Lucio Fulci teljesen banális, nőgyűlölő thrillere
olyannyira megmagyarázhatatlanul silány, hogy ki akarod majd mosni a szemed
szappannal minden megtekintés után. A szabados életet élő hölgyeket
büntetésként leölik, mint az állatokat a vágóhídon: az egyik jómódú áldozatot
megtámadják, miután távozik egy élő szexshow-ról, ahol pornószereplők szimulált
nyögéseit és hörgéseit rögzítette magnószalagra. A szélsőségesen visszataszító
szexuális szadizmust csak az olcsó effektek és bizonyos jelenetek nyilvánvaló
mesterkéltsége enyhíti, leginkább a hírhedt mellszeletelő képsor. A rettegés
okai: A gyűlöletteljes szexuális szadizmus katalógusa, beleértve
szemszeletelést, mellmetszést, behatolásos lábszexet és egy törött üvegnek az
áldozat vaginájába lökését.”
(A látnivalóan
eurohorror-gyűlölő, és valószínűleg kizárólag romantikus vígjátékokat néző
szerzőnk egyébként Friedkin Ördögűzőjét nem meri szidalmazni, de Fulci neve már
szinte káromkodás nála, a „Straw Dogs”-ról pedig egyszerűen valótlan
állításokkal próbálja igazolni a - szánalomra méltó - angol betiltást, és
elrettenteni a filmtől a nézőket)
Lehet utálni Fulci
Ripperjét, de szerintem nem az erőszak és a szexualitás mennyisége miatt. Ez a
mennyiség egy olasz horrorban bőven benne van, és mivel Fulci ekkoriban
magánéleti problémáit is beleszőtte műveibe, még érthető is. Emellett egy
nőgyűlölő, szadista gyilkosról szóló filmet (amely, és aki az amerikai piros
lámpás éjszakából szedi áldozatait) kíváncsi lennék, mi értelme lenne
letompítva leforgatni, bár Hollywoodban többnyire így csinálják.
Lehet utálni a Rippert
azért, mert vannak benne logikátlanságok, hibák (például hová tűnt a film
elején a kompról a kipingált szélvédőjű autó tulajdonosa?), és lehet utálni a
Fulci korábbi munkáival való összevetés fényében. Egy dolgot azonban nem lehet
elvitatni a Rippertől, mégpedig az unikum jellegét. Ez a film egy külön fejezet
az olasz horror történetében.
A dvd a jól (?) megszokott
Blue Underground-minőség: minimális extra (biográfia, trailer), angol mono
hang, felirat meg minek (a halláskárosultak ne nézzenek Fulcit). De legalább a
kép szép, ez is valami.
Végeredmény: Rendkívül brutális olasz giallo - egy vitatott életmű legvitatottabb darabja
A film: 10
pont
A dvd: 6
pont
Mondjuk én nem vagyok az effajta filmek lelkes híve, és volt is néhány jelenet, ami az én galamblelkemnek túl sok volt, a gyilkos Donald-kacsa hangja roppantul idegesített, összességében mégis inkább pozitív emlékeim vannak erről a filmről.
VálaszTörlés