2014. június 21., szombat

Lidércnyomás/The Night of the Following Day (1968)

Lidércnyomás/The Night of the Following Day (1968)


Egy banda busás váltságdíj reményében elhatározza, hogy elrabol egy fiatal lányt. Az elhatározást tett követi, és a behízelgő, szőke főnökük vezérletével sikerül is az emberrablás. Nemsokára azonban súlyos konfliktusok robbannak ki az elkövetők között, és félő, hogy a banda szadista tagja sikerrel várja majd ki az alkalmas pillanatot, amikor végre egyedül marad a lánnyal…

Marlon Brando elképesztően sikeres, és egyben vitatott pályafutásának egyik teljességgel elfelejtett állomása a „The Night of the Following Day”. Az 1962-es „Mutiny on the Bounty” után a színész karrierje nyugvópontra érkezett, és bár ebben az időszakban is vállalt szerepeket, az igazi siker elkerülte. 1972-es zseniális visszatérése a „The Godfather” első részében, majd a következő évben a „Last Tango in Paris”-béli remeklése azonban bizonyította, hogy a korszak egyik legnagyobb színészéről van szó. A „közbülső” időszak végének egyik darabjában tehát Brando egy szépfiút játszik, aki ellentétben szadista bűntársával (Richard Boone) nem akarja, hogy túszának akár haja szála is meggörbüljön. A fiatal túszt a szépséges Pamela Franklin játssza, aki szintén ekkoriban tűnt fel a vásznon.

És hogy Hubert Cornfield rendező meddig viszi el stílusában a filmet? Nos, mivel ekkor még csak 1968-at írtunk, a történet által meglehetősen nagy ziccert felkínáló produkciót nem nevezném exploitation-nek, az megmarad inkább a thriller/dráma vonalon. De valahogy - különösen Boone figurájának előtérbe helyezése miatt - végig megvan az az erotikus/szadisztikus feszültség, ami az exploitation-műfaj sajátja. Cornfield a konfliktusok végleges erőszakká fajulását húzza-halasztja, és igazán csak a legvégén döbbenti meg nézőjét, amikor a bájos, kislányos Franklint ténylegesen a gonosz kezekbe juttatja (egy ekkoriban elég merésznek számító explicitebb jelenetben).

A produkció keletkezéséről számos érdekesség, furcsaság derült ki. Az öntörvényű Brando folyamatosan terrorizálta Cornfieldet, és fitymálta rendezői képességeit; hogy még jobban felidegesítse, megpróbálta elcsábítani a feleségét is (ezt ráadásul nem is titkolta Cornfield előtt). Brando végül elérte a célját, a direktor az utolsó jeleneteket már nem vállalta, helyette Boone ugrott be. Brando a film befejezését (melynek során bele kellett mosolyognia a kamerába) is gyűlölte, és mivel saját verzióját nem tudta keresztülvinni, folyamatosan grimaszolt és hülyéskedett. Cornfield utólag a vágószobában alig tudott egy normális pillanatot találni a felvételek között.
Problémák adódtak a fürdőkádas jelenettel is: Brando a kád mellett - amelyben drogos barátnője ült szerepe szerint - hullarészegen jelent meg, így a vágással itt is csodákat kellett művelni.



Mindezen nehézségek ellenére a „The Night…” (melynek rendezését egy ideig Stanley Kubrick is fontolgatta) egy kimondottan érdekes darab, talán amolyan sötét lónak is nevezhető Brando karrierjében. Szerintem mindenképpen érdemes legalább egyszer megnézni, mert Brandót egyszerűen látni kell. A kilencvenes évek vége felé egyébként az egyik kereskedelmi televízió a műsorára tűzte a filmet (boldog idők voltak azok, főműsoridőben leadtak egy 1968-as thriller-drámát), de én egy magyar dvd-kiadásnak is tudnék örülni.

Végeredmény: Érdekes thriller-dráma egy szokásosan viharos Brando-alakítással

A film: 8 pont 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése