Magánbűnök, közerkölcsök/Vizi privati, pubbliche virtù
(1976)
1889 : Ferenc József fia, Rudolf önfeledten élvezi az
életet, az apja, a Birodalom nem érdekli. Rudolfot más dolgok vonzzák, így
például a testi szerelem, a függetlenség, a mulatozás és az, hogy ahol lehet,
gúnyt űzzön apjából. Hogy szenvedélyének hódolhasson, a mayerlingi várba vonul
vissza, ahol egymást érik az orgiák. Mindezekben segítségére van
herceg-barátja, valamint szerelme, Mária is. A felsőbb körök azonban nem
tűrhetik az uralkodói tekintélyt romboló cselekedeteket, ezért küldöttségek
érkeznek Rudolfhoz, hogy vagy szép szóval, vagy erőszakkal visszatérítsék a
rangjához illő, helyes irányba…
A „Magánbűnök, közerkölcsök” Jancsó Miklós úgynevezett
„olasz filmjeinek” egyike. A rendező itt is bemutatja, ami a védjegye: hosszú
jelenetek, kevés vágás, több tucat szereplő mozgatása nyílt terepen, valamint
állandó kísérőzene, ami általában az éppen esedékes helyszínen hangzik fel.
A történet egyébként vitatott, a mai napig nem világos, hogy
Rudolf öngyilkos lett-e, vagy társaival együtt merénylők áldozata lett. Jancsó
e változatok közül az utóbbit sugalmazza, sőt, az utolsó jelenetben
egyértelműsíti is az álláspontját. A sztori forgatókönyvét ezúttal nem
megszokott írókollégájával, Hernádi Gyulával, hanem ekkori élettársával, az
olasz Giovanna Gagliardóval alkotta meg.
A film nem más, mint egy száz percen keresztül tartó látványszínház
minimális dialógussal. Balázsovits Lajos uralja a vásznat minden percében,
fékevesztett, gyerekes, ellenállhatatlan. Jancsó a film derekán aztán az addigi
folyamatos táncot orgiává változtatja át, felidézve az ekkortájt oly népszerű
és elfogadott softcore erotikus film műfaját (ezt erősíti még Teresa Ann „Salon
Kitty” Savoy jelenléte is, aki állítólag az utolsó percben szerződött le Mária
szerepére).
Számos emlékezetes jelenet örökíti meg a mulatozó tömeg és
Rudolf féktelenségét és gúnyosságát, melynek az idő nagy részében Ferenc József
a szenvedő alanya (ilyen például a császár arcképének leköpése, az őt formázó
álarcokkal való pajzánkodás, vagy ahogy Rudolf bolondnak tetteti magát, és egy
„tojást tojik” az érte jövő fegyveresek előtt).
Jancsó az érzékiséget aztán - ritkán tapasztalható bravúrt
elkövetve - a film legutolsó epizódjaira egy újabb, még magasabb szintre emeli,
ebben tevékeny részt vállal a Savoy által életre keltett Vetsera Mária is, akit
egyébként a rendező érdekes módon hermafroditaként ábrázol. Az explicit erotika
hazánkban alaposan kiverte a biztosítékot - nem másnál, mint Kádár Jánosnénál,
akinek a privát filmbemutató alatt nem tetszett, amit Jancsó filmjében testi
szerelem címén látott, ezért megvétózta a hivatalos bemutatót.
Összességében a „Magánbűnök, közerkölcsök” egy
kihagyhatatlan film; Jancsó olyan látványosságot kínál, amit nem sűrűn
láthatunk a filmvásznon, és azt is maximálisan bebizonyítja, hogy - ellentétben
külföldi pályatársai többségével - tudja, hogyan kell egy orgiát lefilmezni.
Unikum.
Végeredmény: Szerelem, szex és egy máig felderítetlen
haláleset - Jancsó egyik legjobbja
A film: 10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése