Luther the Geek (1990)
Egy enyhén antiszociális
(bővebben: vérszomjas gyilkos) személy sorsáról dönt a bíróság. A bizottság
végül megszavazza, hogy a férfit engedjék vissza a társadalom hívogató
karjaiba. Öreg hiba: amint a gyilkos lélek szabadlábra kerül, öldökölni kezd.
Nem is akárhogyan, nekiesik áldozatai nyakának, és addig harapdálja őket, amíg
mozognak. A gyilkolási módszer okai a múltban keresendők - gyilkosunk
gyerekkorában szemtanúja volt annak, ahogy egy magát tyúknak képzelő férfi
jelentős kárt tesz egy tyúkban (konkrétan: leharapja a fejét), és kíváncsi
gyerkőcünknek akarata ellenére is jutott a vérből. És hogy a történelem ismétli
önmagát, arra jó példa, hogy a már felnőtt hősünk az emberek mellett a tyúkokat
is tizedeli…
Hihetetlenül lebilincselő,
sokat ígérő történet, nemde? Vagy komplett hülyeség, egy más perspektívából
nézve. Az érdekes dolog azonban az, hogy ez a minimális költségvetésű
Troma-produkció egészen működőképesnek bizonyul. A folyamatos és idétlen
kotkodácsolást leszámítva (gyilkosunk csak kotkodál beszéd helyett, de így
legalább nem kellett neki dialógusokat írni) egy korrekt slasher-féleséggel van
dolgunk, amely javarészt egy helyszínen játszódik. Tyúkölőnk egy családi házba
kerül a zsaruk elől menekülve, ahol az anyukát az ágyhoz kötözi, majd az
időközben hazatérő tinilányt és fiúját kezdi terrorizálni. Később belép a
sztoriba egy fakabát is, aki az utolsó húsz percben vad kergetőzésbe kezd a
bűnözővel a csűrben.
A véres effektek nem rosszak
(pumpált vér a nyakból, de van még dobogó szív is egy feltépett mellkas
közepén), és még az amatőrizmusnak is van bája. Jót lehet nevetni például,
amikor a tini és fiúja hazaérkeznek, és a betört ajtóüveg láttán kábé nulla
gyanút fognak. A lánykának az sem tűnik fel túlzottan, hogy az egyik szoba
belülről be van csukva, és senki sem felel. Mi ilyenkor a teendő? Egyszerű,
vállat kell vonni, és ki kell menni zuhanyozni egyet.
A befejezésnél Carlton J.
Albright rendező egy kis pszichológiai mélységet próbál alkalmazni (ennek fő
eszköze a kotkodálás) több-kevesebb sikerrel. A „Luther the Geek” azért
nevezhető „oké” horrorfilmnek, mert a kulcsszereplőt, a baromfik hangsávján
üzemelő sorozatgyilkost Edward Terry igen jól, nagy beleéléssel adja. Szegény
anyukát megszemélyesítő Joan Roth sokáig passzív az ágyhoz kötözve, de a végére
főszereplővé lép elő. A szerelmes leányzót Stacy Haiduk játssza, kinek e filmje
valószínűleg rekordkölcsönzést ért el a tékákban néhány évvel később, amikor a
nép meglátta a szépszemű színésznőt a Seaquest című sorozatban (bár
valószínűsítem, hogy a szerelembe esett férfiközönség rögtön a zuhanyjelenetre
tekerte a szalagot a kazettán, átugorva a sok „felesleget”). A maradék két férfi
szereplő közül a zsernyák egészen tűrhető, bár néha elég sokat bénázik, a
motoros lovagnak viszont sok dolga nincs, többnyire a motorja után rohangászik
(még egy aktust is félbehagy a motorja kedvéért, mivel azt a tyúkok réme
meglovasítja).
Összességében egész
szórakoztató darab a „Luther the Geek”, ráadásul még aránylag az ismertebbek
közé tartozik a Troma-filmek közül, köszönhetően valószínűleg Haiduk kisasszony
textilmentes jeleneteinek, melyekből a kiadó „deleted scenes” formájában még
egy adagot a dvd-re is rápakolt. Aki egy véres, belsőségekkel is jelentkező,
kevés helyszínen játszódó, elmebeteg sorozatgyilkossal operáló
slasherszerűséggel akar próbálkozni, annak tulajdonképpen ajánlható ez a film.
Ám csak remélni tudom, hogy a Kedves Néző nem kezd el maga is kotkodácsolni a
megtekintés után…
Végeredmény: Amatőrizmus, melynek megvan a maga bája
A film:
6,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése