Le orme/Footprints aka. Footprints on
the Moon (1975)
Alice napja ugyanúgy indul,
mint az összes többi. A különbség csak annyi, hogy egy eltépett képeslap
darabjai hevernek a padlón, valamint egy sötét kosztümnek is nyoma vész. Alice
ehelyett egy sárga színű ruhát talál, amelyen vérfoltok találhatók. Munkába
menet jön az igazi meglepetés, a főnökségtől megrovást kap, amiért két napon át
nem végezte el a kijelölt fordításokat. Alice szembesül a valósággal: nem kedd
van, hanem csütörtök, vagyis két nap teljesen kiesett az életéből. Vajon mi
történt vele ezen a két napon? Az egyetlen kiindulópont az eltépett képeslapon
látható szálloda, és a felirat: Garma…
A Holdon vagyunk, egy
űrszondából két alak tűnik elő. Az egyik űrhajós az eszméletlen másikat sorsára
hagyja, visszaszáll a szondába és továbbrepül. A társ felébred, és rádöbben,
hogy egyedül maradt a bolygón, levegője pedig már fogytán van. Hogy ez a
vérfagyasztó képsor hogyan illeszkedik Alice, a két kitörlődött napja
eseményeit kutató tolmácsnő történetébe? A film végére kiderül, de addig szinte
csak gyönyörködni van okunk. A „Le orme” egy egyedülálló sci-fi/giallo, melyben
Luigi Bazzoni (és a háttérben maradó - „uncredited” - Mario Fanelli) rendező
olyan apró szilánkokból építi fel a végjátékra az utolsó részletig összeálló
történetet, hogy a néző eleinte valószínűleg csak kapkodni fog némi fogódzó
után.
A főszerepben a brazil
Florinda Bolkan az 1974-es „Flavia the Heretic” után ismét emlékezeteset alakít,
de az igazi bravúrt Vittorio Storaro („Apokalipszis most”, „Az utolsó császár”)
képei jelentik, melyek mindegyike mintegy festményként kel életre. A
szuperlatívuszok sorolását Nicola Piovani („Az élet szép”) zenéje teljesíti ki,
szomorkás főcímzenéje véleményem szerint versenyben van a legszebb giallo-zene
kitüntető és képzeletbeli címéért is.
Elképesztő az is, ahogyan Bazzoni
műfajok egész sorát vonultatja fel a filmjében. A lélektani dráma és a giallo
elemei a vég felé közeledve egy csodálatosan megható szerelmi történetbe
torkollnak, melynek tragikus kifejlete, és a záró, tengerparti vízió jól fejbe
kólintják az eddigre igen összezavarodott nézőt (mint engem is, egészen a
következő megtekintésig).
A „Le orme” egyértelműen a
legkülönösebb, legegyedibb giallók közé tartozik. Egyszerűen gyönyörű.
Végeredmény: Le orme - egy puzzle, amelyet élmény kirakni
A film: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése