Böjtös Gábor kritikáiból:
A kéz/The Hand (1981)
A kéz/The Hand (1981)
Jonathan Lansdale (Michael Caine) jónevű képregényrajzoló,
aki távol a nagyváros zajától éldegél kis családjával (feleség és kislány),
amíg az asszony be nem mondja az unalmast, mert szerinte a férfi csak és
kizárólag a munkáját szereti, és annak él, illetve mert szeretne új
felfedezéseket átélni, új dolgokat tapasztalni. Éppen autókázás közben éri őket
a nagy vita, ami véres tragédiába torkollik, amikor egy a szembejövő autó
lecsapja Lansdale kezét, amit a mentősök később sem találnak meg. Hősünk
ezáltal bukja a munkáját is, no meg hát a felesége sem a régi, így érthető, ha
emberünk kicsit kezd becsavarodni. Látomásai vannak, érzi a kezét, amely
állítólag gonosz tetteket hajt végre, plusz egyre többször jönnek rá dührohamok
is. Mikor tanári állást kap egy nyugodt kis helyen, végre egyedül lehet, hogy
szembenézzen a saját kis démonjaival, bár erre sincs sok ideje, mert ahogy az
lenni szokott, amikor valakivel nem törődnek, valaki más majd törődik az
emberrel, így Jonathan elég jól összemelegedik egyik tanítványával, a
határozottan rámászó helyi lánnyal. A gondok akkor kezdődnek, amikor ő is
csalódást okoz (ezek a nők…), és ezzel tetőzik Lansdale kálváriája.
A kéz a másik gyermekkori kedvencem a Halálos barát mellett
a Twisted Terror-dobozból. Remek dráma és horror egyszerre, ráadásul nem is
akármilyen színészekkel, és rendezővel, zeneszerzővel, trükkmesterrel. Azt
hiszem, Caine esetében nem is kell túl sokat lelkendeznem, őt mindenki ismeri,
plusz ott van még egy aprócska szerepben Charles Fleischer (Dick Tracy, BB
hangja a Halálos barátban, vagy Wally a Démonlovagból) is. A rendező nem más,
mint az ekkor már második filmjét (második horrorfilmjét) rendező Oliver Stone,
a speciális effektek terén pedig olyan emberek működtek közre, mint Stan
Winston, vagy éppen Carlo Rambaldi (E.T., Alien, Lizard in a Woman’s Skin),
miközben a talpalávalóért James Horner felelt. Mindez meg is látszik az
összképen. A mozi hol drámai, hol kifejezetten horrorisztikus (a kéz
megjelenései, vagy az autós balesetnél látott vérzuhatag), miközben hangsúlyos
zene erősíti a vizualitást, ami szépen fényképezett jelenetekből áll. Van pár
klisé, a sztori nem egy hatalmas eresztés, de mégis annyira együtt van minden,
hogy ez egy cseppet sem zavaró, sőt egyes jelenetek még vissza is köszönnek
későbbi filmekben (pl. Poltergeist).
Szerintem nagyszerű és hangulatos darab a
nyolcvanas évek elejéről. Az egyetlen, ami nagyon fúrja az oldalam, hogy vajon
milyen lett volna a végeredmény, ha Christopher Walken kapja meg a főszerepet,
mivel eredetileg ő is, illetve Jon Voight neve is felmerült ezzel kapcsolatban.
A dvd a Twisted Terror-doboz általános jellemzőivel bír,
avagy a kép szép, az angol hanghoz angol felirat társul, és egy trailert is
találunk a lemezen.
A film: 10 pont
A dvd: 8 pont
A dvd: 8 pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése