Psycho 3./Psycho III. (1986)
Egy Maureen nevű apácát egy
véletlen gyilkosság miatt kipenderítenek a zárdájából. Az életunt exnővér
egyenesen a Bates motelbe megy, majd felvágja az ereket a csuklóján. Ekkor
csodás látomást lát: megjelenik a fürdőkád mellett a Szűz Mária, kezében egy
feszülettel. A valóság persze némileg más, a kád mellett anyja ruháiban és
nagykéssel a kezében Norman Bates álldogál, új prédára lesve. Bates, miután
kellően ledöbben, kihívja a mentőket, és ezzel megmenti Maureen-t. Eljött egy
esetleges nagy szerelem ideje? Lehetséges, de eközben azért gyűlnek a halottak,
Bates új munkaereje, a zenészből lett recepciós pedig egy újságírónő
segítségével egyre többet tud meg arról, hogy mi történik a motel melletti
házban…
A „Psycho 3.”-mal kapcsolatban
egy rossz hírem van: hiányzik a „whodunit”, a néző fejtörésre késztetése. Egy
szimpla slashert látunk, amely - és ez már a jó hír - hihetetlenül
szórakoztató, pergő és az adott kereteken belül remekül megírt. A rendezői
székbe ezúttal már maga Norman Bates, vagyis Anthony Perkins ült és érezhetően
egy „one man show”-t vezényelt le. A női szerep (Diana Scarwid) gyengébb, mint
a második részben volt, igazából csak a zenészre (Jeff Fahey) fordítottak
gondot az alkotók. És persze a gyilkosságokra: a legmorbidabb mind közül egy
fiatal nő szétszabdalása miközben az a WC-n ül, de érdekes módon Bates egy
alkalommal a kést lecseréli egy gitárra, és azzal veri áldozatát agyba-főbe.
Természetesen azért a szokványos Psycho-elemek sem hiányoznak, az exnővér neve
és hajviselete az első részt idézi, de itt is megvan a fürdőszobai leskelődés
(Perkins Meg Tilly testdublőre után most Scarwid fenékdublőrét bámulja a kis
lyukon át); a legjobb pillanat talán az, amikor Fahey nejlonzacskóba burkolva
az autó hátsó ülésén felemelkedik, és meg akarja fojtani Perkinst, mindezt
hátborzongató, egyházi elemekkel tűzdelt zenére.
Ahogy említettem, a „Psycho 3.” Perkins one man show-ja,
végig ő cipeli a hátán a produkciót. Grimaszolása, szenvedése végig lenyűgözően
ijesztő, amikor pedig anyja ruháiban és parókájában belevicsorog a kamerába a
finálé során, a nézőt garantáltan a frász fogja kerülgetni. Scarwid nem rossz,
de szerepe elég kevéske, viszont a film bravúros indítását neki köszönhetjük. A
zene egy dallamra épül, ez a dallam szól egy ivó zenegépéből, majd a stáblista
alatt is.
Norman Bates kalandjai
tulajdonképpen ekkor, 1986-ban értek véget, ha nem számítjuk az 1990-es, tévé
számára legyártott (minő csalódás!) folytatást, amely Bates gyermekkorát idézi
fel. Perkins 1992-es halála egyébként megakadályozta, hogy egy ötödik rész is
elkészüljön, pedig a forgatás már megkezdődött, a rendezői székbe ismét Perkins
ült volna. A „Psycho 3.”
színvonalasságát látva sajnálhatjuk, hogy a remek színésznek többre már nem
maradt ideje.
A dvd a második résszel
együtt jelent meg, teljesen azonos kiszerelésben. Ami örömteli, hogy a hátlap
szövegét író személy végre felfedezte, hogy egyes neveknek utána is lehet
nézni, ha nem biztos benne, hogyan kell őket írni. Az viszont újabb kapitális
melléfogás, hogy emberünk valószínűleg nem látta a második részt (amely
közvetlen előzménye a harmadiknak), ezért azt írja, hogy „Több éves
börtönbüntetés után Norman Bates ismét hazatér a Bates motelbe.” Ezzel csak két
probléma van: Bates a második rész végén semmiféle börtönt nem kap, ezért
„ismét” nem is térhet vissza a motelbe, mert már ott van, jól érzi magát és éppen
megmérgezett madarakat preparál…
Végeredmény: Egy elfeledett harmadik rész - Perkinst azonban látni kell
A film: 10
pont
A dvd: 7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése