Szalmakutyák/Straw Dogs (1971)
David Sumner (Dustin
Hoffman) és felesége, Amy (Susan George) úgy döntenek, hogy kipróbálják a
vidéki életet, és egy eldugott kis angol falucskába költöznek. David
foglalkozását tekintve matematikus, és már unja az amerikai, rohanó
életstílust, ezért megpróbálja teljes erőből élvezni az európai, friss vidéki
levegőt a szép nagy házban, amelyben egyébként felesége a gyermekkorát
töltötte. Természetesen azonban nem várt nehézségek adódnak: a falubeli férfiak
szürke pontnak tekintik a jövevényt, többnyire kigúnyolják és a háta mögött
kinevetik; feleségére viszont más szemmel néznek, nevezetesen állatias vággyal.
Egyik nap a férfiak elhívják Davidet vadászni, és ezalatt Amy-t támadás éri
otthon. De ez még messze nem minden: amikor a falu félnótása (David Warner) a
férfiak célkeresztjébe kerül, és Davidék házában keres menedéket, elképesztő
erővel zúdul az erőszak a farmházra. Az őrjöngő falubeliek azonban nem
számolnak Daviddel, aki mindenáron meg akarja védeni a házat. Mindenáron…
A hetvenes évek elején talán
egy mozgókép sem okozott akkora vihart (na jó, az „A Clockwork Orange”-en
kívül), mint Sam Peckinpah filmje, a „Straw Dogs”. A kritizálók képtelenek
voltak elviselni az erőszak tombolását, és két dolgot próbáltak meg
belemagyarázni a vásznon látottakba. Egy: Hoffman átalakulása a film végén
csakis valamiféle fasisztoid jellemvonás felszínre törése lehet. Kettő:
George-nak tulajdonképpen nincs ellenére a nemi erőszak. Aki veszi a
fáradságot, és megnézi a filmet, mindebből semmit sem tapasztal: az erőszak nem
több (sőt, jóval kevesebb) mint a „The Wild Bunch”-ban; úgy tűnik, ami
westernben mehetett, másutt már nem. George nem biztat senkit semmire, de mivel
éppen összeveszett Daviddel annak vélt tutyimutyisága miatt, régebbi falubeli
ismerősével bosszúból csalja meg, ami ezenfelül történik az ominózus
jelenetben, az tényleg nemi erőszak. Hoffman átalakulása a film örökérvényű
mondanivalója: mindenkiben ott lakozik az erőszak, még hogyha nagyon mélyen is.
Csak a megfelelő hatás kell, és az agresszió kirobbanása elkerülhetetlen.
Hoffman karakteréről pedig nem lehet állítani, hogy a film utolsó harminc
percében nem éri elég külső hatás ahhoz, hogy brutális eszközökhöz folyamodjon
saját, és még két ember életének megvédése érdekében.
De az ördögbe a
kritikusokkal: a „Straw Dogs” mesteri film. A zene, operatőri munka, vágás
(Peckinpah védjegye), forgatókönyv mind-mind első osztályú. Peckinpah
bámulatosan építi fel azt, ahogy az értelmiségi, aki lenézi szellemi
kisebbségben lévő ellenfeleit, eljut odáig, hogy puszta kézzel harcoljon
otthonáért („This is my house.”).
A film sokáig csak vágottan
volt elérhető dvd-n, de az utóbbi időben (miután 18 év után lekerült az
indexről) megszaporodtak a kiadásai. Én egy nagyon szép képű angol változattal
rendelkezem, melyen sajnos nincs felirat, sőt, egy fia extra sem, de legalább a
teljes, csorbítatlan filmet tartalmazza, mely érdekes módon hazánkban anno
simán megjelent vhs-en, ráadásul csak minimálisan (mínusz egy beállítás a
megerőszakolási jelenetben) megvágva, színvonalas magyar szinkronnal.
Végeredmény: Tökéletes karakterdráma az erőszakról - igazi klasszikus
A film: 10
pont
A dvd: 6
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése