Walerian Borowczyk kilenc filmje
(1974-1983)
Walerian Borowczyk
Lengyelországban született, de a 60-as években már Franciaországban dolgozott.
Író, rendező és díszlettervező volt egyben, pályája kezdeti szakasza után a
70-es évekre megtalálta saját stílusát, és „leragadt” az erotikus műfajnál. Filmjei
középpontjában a szex és az erkölcs párosa állt, és míg az előbbit gyakran
hozta összefüggésbe a legkülönfélébb tárgyakkal és szituációkkal, addig az
utóbbinak főleg hiányát ábrázolta. Bár korai munkái alapján a szakma és a
kritika elismerően szólt róla, az „Erkölcstelen mesék” című filmjével alaposan
meghökkentette a közönséget, és nyilvánvalóvá tette, hogy kezei alatt az
ekkoriban virágzó műfaj perverzebb darabjai fognak megszületni.
Kezdésnek itt van rögtön a
nagy vitát kiváltó
Erkölcstelen mesék/Contes immoraux
(1974),
amely négy történetet mesél
el. Az első nem túl bonyolult, egy fiatal férfi elhívja a 16 éves kuzinját a
tengerhez, ahol úgy akar szeretkezni vele, hogy közben megérkezik a dagály.
Gondos tervezés és valóságos rituálé övezi az aktust. A fiút az ekkor még ismeretlen
(mára már sztár) Fabrice Luchini játssza meggyőzően. Érdekes, bár kissé
elnyújtott, és időnként perverz ez a bevezető rész. A második még ennél is
egyszerűbb, egy fiatal lányt idős rokona szobafogságra ítél, mivel az a
templomi mise után elcsatangolt. A lány (a Catherine Breillat-féle „Une jeune
vraie fille/A Real Young Girl”-ből ismert Charlotte Alexandra) először
kétségbeesik, de gyorsan összeszedi magát, és elindul felfedezni a szobát.
Bőségesen talál érdekes tárgyakat, melyek aztán segítségére lesznek abban, hogy
kielégítse magát. A sztori végül egy kisebb csattanóval zárul. Borowczyk ebben
az epizódban kedvenc témájának hódol, nevezetesen a szex és a tárgyak szoros
kapcsolatának.
A harmadik epizód a
leghírhedtebb mind közül, ez a rész a Báthory Erzsébet-történetet dolgozza fel.
Az úrasszonyról (akit Paloma Picasso, a híres festő, Picasso lánya játszik)
elterjedt, hogy fiatal lányok vérében szeret fürdőzni, szépségét megőrzendő.
Ennek megfelelően a történetbe akkor kapcsolódunk be, amikor Báthory és délceg
kísérője (néhány katonával együtt) egy kis faluba érkezik, ahol a katonák
rögtön összegyűjtik a fiatal fehérnépet, hogy az úrnő alaposan
szemrevételezhesse őket. A válogatás után, már a várban az összegyűjtött,
körülbelül harminc fiatal hosszasan mossa le magáról az út porát, és ezalatt
Báthory és védence megteszi a szükséges előkészületeket: mérget öntenek a
lányok poharába. Az ezt követő jelenetek lélegzetelállítóak: a lányok (akik
között magyar statiszták is lehettek a hivatalosan kommunikált svédek mellett, mert hallható, hogy néhányan akcentus nélküli magyarsággal imádkoznak) megőrülvén az úrnő közelségéről (és mert azt ígérték nekik, hogy
megérinthetik annak varázserejű ruháját) vad tömegjelenetbe kezdenek. Amikor
azonban minden elcsendesedik, Báthory hozzákezdhet a fürdéshez; a csattanót
azonban a daliás kísérő jelenti, akiről meglepő dolog derül ki.
A negyedik, és egyben végső
szegmens Lucrezia Borgia életének egy igen röpke, ám annál perverzebb részletét
mutatja meg nekünk. Az úrnő (a szépséges Florence Bellamy alakításában)
eltéteti az útból semmire sem jó férjét, majd szexuális kapcsolatba lép -
atyjával (a pápával) és testvérével (!!!). Az epizód elején és végén lévő
szertartásos egyházi felvonulás erős kontrasztban van a trió szexuális
játékaival, úgy pedig különösen, hogy mindeközben látjuk Savonarolát az egyházi
erkölcstelenségről szónokolni, majd elfogása után a máglyán elégni.
Összességében nézve egy irgalmatlanul nagy remekmű az „Erkölcstelen mesék”, különösen a harmadik és negyedik epizód, melyek
alatt lenyűgöző zenei aláfestést is hallhatunk.
Már szó volt korábban ezen a fórumon Borowczyk
talán leghírhedtebb filmjéről, ami nem más, mint a
La bête/The Beast (1975),
amely az elfojtott szexualitás
felszínre töréséről valaha készített legjobb filmek egyike. A házasodni
szándékozó fiatal hölgy (Lisbeth Hummel) jövendőbelije uradalmához érkezve
párosodó lovakat fényképez le, és ez később (rém)álmaiban is előjön. Az álomban
a csupaszőr erdei bestia üldözi az úrihölgyet (Sirpa Lane), aki nem tud
elmenekülni a borzalmas szörnyeteg elől, idővel azonban váratlan fordulat
következik be. Elképesztő film, a cenzúra csak nézett, mint a moziban, ráadásul
Borowczyk már egy évvel korábban el akarta sütni az álomjelenetet, mint ötödik
„erkölcstelen mesét”. Itt érdemes megjegyezni azt is, hogy bámulatos, ahogy a
hetvenes években milyen sok értelmes, szimbólumdús filmet készítettek
szexualitásról és az ehhez kapcsolódó fogalmakról, úgy, mint halál, babona,
félelem, őrület, avagy szimplán érzékiség. Manapság sajnos már az európai filmtermésben
is egyre nagyobb hiánycikknek számítanak ezek az alkotások (hogy az
amerikaiakat már ne is említsem).
Borowczyk ezután egy kis
hazai kitérőt tett, ennek lett a termése a
Dzieje grzechu/The Story of Sin (1975),
amely kritikai sikert hozott
a rendezőnek (ellentétben mondjuk a „La bête”-vel, melyre mindenki csak
kidülledt szemekkel nézett). A szerelmét hosszú időn át kereső fiatal nő
története számomra kicsit szétfolyós és túl hosszú volt, bár vitathatatlanul
jól játszott darabról van szó. Borowczyk e filmjében igazából csak egyetlen
jelenettel sokkol, azzal, amikor az egyik (csapdába csalt) férfi szereplőt úgy
ölik meg, hogy a szexuális aktus kellős közepén idegmérget injekcióznak
testébe. Mindehhez még egy igen negatív kicsengésű befejezés is járul;
összességében azonban ez a film kissé visszafogottabb a fentebb tárgyalt
kettőnél.
Ezután készült a rendező
egyik legalulértékeltebb filmje, a
La marge/The Streetwalker (1976),
amelyben a főszerepet Joe
Dallesandro, és a sajnálatos módon nemrégiben elhunyt Sylvia Kristel játssza. A
családos férfi Párizsba megy, és egy bordélyház állandó vendége lesz (miközben
súlyos titkot hordoz magában). Találkozgat egy prostituálttal, akibe
beleszeret, de a kapcsolatnak semmi esélye nincs a jövőre nézve, és ezt mindketten
tudják. Kiváló, remekül játszott melankolikus és nagyon erotikus dráma ez
Borowczyktól tökéletes zenei aláfestéssel, bár a közvélemény Kristel jelenléte miatt csak legyintett,
mondván tiszta sor, hogy a film csak az „Emmanuelle” sikerét próbálja
meglovagolni, és még egy kis pénzt kipréselni belőle. Nos, teljes tévedés, a
forgatókönyv ugyanis rengeteg finomságot tartalmaz, egyúttal elsőrangú
karaktertanulmány is. A két főszereplő utolsó szeretkezése például csodálatosan
sokatmondó, hiszen végtelen szomorúságot is áraszt egyben. Ez a jelenet a
kimagasló színészi alakítások hiányában egyáltalán nem működne. Mindezek
ellenére a filmet meg nem értés fogadta, ráadásul volt ország, ahol
Emmanuelle-filmként hozták forgalomba, és így a nép némileg más elvárásokkal
ült be rá a moziba (és ment haza csalódottan).
Borowczyk az ekkoriban
hódító nunsploitation műfajában is tett egy kirándulást, ennek az eredménye
lett az
Egy kolostor belsejében/ Interno di un
convento/Behind Convent Walls (1978),
amelyben a rendező művészi
szabadságot élvezhetett, és kísérletezett is ennek köszönhetően. Számos kézi
kamerás jelenet, természetes megvilágítású képi világ várja a nézőt, és
látnivalóan ezek a dolgok fontosabbak is voltak a rendezőnek, mint maga a (nem
túl bonyolult) sztori elmesélése. A Joe D’Amato nunsploitation-filmjein
edződött nézők valószínűleg csalódni fognak a „Behind Convent Walls”-ban,
holott a műfaj érdekesebb darabjai közé tartozik.
Borowczyk ezután
elérkezettnek látta az időt egy újabb botrányhoz. A
Les héroïnes du mal/Immoral Women
(1979)
három sztorit foglal magába.
Az elsőt akár kosztümös drámaként is kategorizálhatnánk: a középkori Rómában
Margherita (Marina Pierro, Borowczyk kedvenc színésznője), hogy végre utat
találhasson a szerelméhez, úgy dönt, hogy az útjában álló férfiak számát kissé
megtizedeli. Szórakoztató, kellemesen erotikus darab ez az első epizód, bár a
legnagyobb figyelem (és botrány) a második „erkölcstelen nőt” övezte. Marceline
(Gaelle Legrand) áll ennek a második résznek a középpontjában; a fiatal lányka
kedvelt szórakozása, hogy kedvenc nyuszijával az oldalán kifekszik a kertbe, és
testét a tapsifüles rendelkezésére bocsátja, amely aranyos állatka él is a
lehetőséggel, és felfedezőútra indul. Mindez persze idegesíti a szülőket, akik
durva tréfával állnak bosszút lányukon. A bosszút azonban bosszú követi.
Borowczyk ebben az epizódban ismét előveszi legperverzebb énjét, és jól fejbe
kólintja nézőit. A harmadik résznek szintjén egy állat az egyik főszereplője, ezúttal egy jól
megtermett kutya, amely igen ragaszkodó természetű. A történet egy nőről szól,
akit a nyílt utcán egyszer csak elrabol egy férfi (hogy hogyan, azt nem árulom
el, de látni kell, az biztos: az emberrablás a forgalmas utcán történik, de
senki sem veszi észre (!)). Versenyfutás kezdődik az idővel, a férj megpróbál elrabolt
felesége nyomába jutni, de a házaspár kutyája sem rest, szimatát latba vetve
indul a rabló után. A férfi eközben szintén nem tétlenkedik, és megpróbálja
kihasználni foglya helyzetét. Hogy ki nevet a végén? Maradjunk annyiban, hogy a
befejezés vicces, és perverz is egyidejűleg.
A következő állomás, a
Lulu (1980)
visszalépésnek számított
Borowczyk munkásságában. A Frank Wedekind-féle Pandora szelencéje (Die Büchse
der Pandora, 1904) feldolgozásában Lulu kalandjait kísérhetjük nyomon, amint
egyszerű modellből a felsőbb körökig jut, hogy aztán prostituáltként
Hasfelmetsző Jack áldozataként fejezze be életét. A főszerepet játszó Anne
Bennent igen attraktív, és ruhácskája nagyon gyakran teljesen lecsúszik róla,
de maga a film nem túl izgalmas, és akkor még enyhén fogalmaztam. Talán egyedül
a díszleteket lehet még dicsérni. Hasfelmetsző Jack szerepében egyébként Udo
Kier látható, bár emlékezetes alakításának nem igazán nevezhető, mint ahogy
maga a film is elég nagyot bukott.
Egy érdekes darab
következett ekkor az életműben, a
Docteur Jekyll et les femmes/Dr. Jekyll
and His Women (1981)
ugyanis a jól ismert Robert
Louis Stevenson-klasszikus sajátos megfilmesítése. Udo Kier játssza Henry Jekyll
doktort, kinek vendégei részesei lesznek a doktor átváltozásai okozta
őrületnek. Jekyll metamorfózisa egy fürdőkádban történik, és ezek a jelenetek
igen jól sikerültek. Félóra elteltével azonban eléggé leül a film, hogy aztán
egy kaotikus befejezés következzen (egy emlékeinkbe vésődő hintóbéli
zárójelenettel). Félúton kapunk még egy kis szadomazochizmust, túl sok
dialógust és tűrhető atmoszférát. Mindazonáltal nem rossz ez a film, és el
tudnék viselni belőle egy szép dvd-kiadást, amely a látványvilággal csodákat
művelne, ellentétben a fellelhető vhs-kópiákkal.
Update: csoda történt, avagy kívánságom az Arrow kiadó jóvoltából valóra vált. A forgalmazó egy rakás Borowczyk-filmet jelentetett meg blu-ray és dvd kombó formájában, hihetetlen képminőséggel. És ez a két remekművet (Erkölcstelen mesék, The Beast) még jobbá tette, Jekyll doktor történetét pedig életre keltette. Életre keltek a színek, a helyszínek, a szereplők, a csodás hangulat, a zene... Köszönjük a kiadónak, hogy egy mesterművet adott vissza a filmtörténelemnek ezzel a kiadással. Vagyis nyugodtan tessék az alul említett trió mellé e Borowczyk-horrort is beszámítani.
Update: csoda történt, avagy kívánságom az Arrow kiadó jóvoltából valóra vált. A forgalmazó egy rakás Borowczyk-filmet jelentetett meg blu-ray és dvd kombó formájában, hihetetlen képminőséggel. És ez a két remekművet (Erkölcstelen mesék, The Beast) még jobbá tette, Jekyll doktor történetét pedig életre keltette. Életre keltek a színek, a helyszínek, a szereplők, a csodás hangulat, a zene... Köszönjük a kiadónak, hogy egy mesterművet adott vissza a filmtörténelemnek ezzel a kiadással. Vagyis nyugodtan tessék az alul említett trió mellé e Borowczyk-horrort is beszámítani.
Rövid kitekintésünk záró
darabja
A szerelem művészete/Ars amandi/The Art
of Love (1983),
amelynek főszerepében (az
„Immoral Women” és a „Docteur Jekyll et les femmes” után újfent) viszontlátjuk
Marina Pierrót, Borowczyk múzsáját, valamint a „Lulu”-ban rövid időre feltűnt
Michele Placidót is. A sztori az ókori rómaiakhoz visz minket vissza; a
szereplők kusza szexuális kapcsolatait Ovidius előadásai fűszerezik, aki
hasznos útravalóval látja el férfiközönségét a másik nem meghódításának
témájában. A történet zavaros, és mielőtt teljesen elvesztenénk a fonalat,
kapunk egy átverős befejezést. A cenzúra ennél a filmnél sem volt rest, és
buzgón vagdosta a kópiákat (elsőként az orgiajelenet repült, melynek
jelenlétéért Borowczyk nem rajongott túlságosan amúgy sem, és amely ebben a
„posztcaligulai” időben kedvelt kelléke volt az ókori kosztümös produkcióknak).
„A szerelem művészete” gyakran követhetetlen, de érdekes, lázálomszerű darab,
érdemes megnézni legalább egyszer.
Talán mondanom sem kell,
idehaza nem nagyon lettünk elkényeztetve Borowczyk-filmek kiadásaival. Amiről
én tudok, az „A szerelem művészete” vhs-kiadása a jó öreg Mokép által (ha jól
emlékszem, vágottan) egy remek szinkronnal (Kristóf Tibor, Selmeczi Roland, Tolnai
Miklós), és azzal annyi. Aki éber volt, az elcsíphette még a Zone Európán az
„Egy kolostor belsejében”-t (feliratosan) is. Külföldön számos Borowczyk-dvd
látott napvilágot, sőt, még gyűjtődobozos kiadások is születtek, valamint a már
ezen a blogon is bemutatott limitált „La bête”, triplalemezes formában. Itthon…
talán majd egyszer (de valószínűleg soha).
Végeredmény: Walerian
Borowczyk számos felejthetetlen erotikus filmmel ajándékozta meg a műfajt - a
kihagyhatatlan trió: Erkölcstelen mesék, La bête, La marge
Walerian Borowczyk (1923 - 2006) |
A filmek:
Erkölcstelen mesék/Contes
immoraux (1974): 10 pont
La bête/The Beast (1975): 10
pont
Dzieje grzechu/The Story of
Sin (1975): 7 pont
La marge/The Streetwalker
(1976): 10 pont
Egy kolostor belsejében/
Interno di un convento/Behind Convent Walls (1978): 8 pont
Les héroïnes du mal/Immoral
Women (1979): 9 pont
Lulu (1980): 5 pont
Docteur Jekyll et les
femmes/Dr. Jekyll and His Women (1981): 10 pont
A szerelem művészete/Ars
amandi/The Art of Love (1983): 8 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése