Sleeping Beauty (2011)
Lucy (Emily Browning), az
egyetemista lány halmozza a munkahelyeket. Kisegít egy vendéglőben, orvosi
kísérleteket vállal és fénymásol egy irodaházban. Mindeközben támogatja
alkoholista barátját, előadásokra jár és esténként futó szexuális kalandokra is
vállalkozik. És ha ez még nem lenne elég, Lucy jelentkezik egy újsághirdetésre,
melyben felszolgálókat keresnek. A munkáról kiderül, hogy több lánnyal
egyetemben kell néhány idősebb úriembert kiszolgálni, a szó nem hagyományos
értelmében is. A dolgok egyre veszélyesebbé válnak, amikor Lucy egy szinttel
feljebb lép: elvállalja, hogy bealtatózzák, és amíg alszik, addig a ház
kliensei - a közösülésen kívül - azt tegyenek vele, amit csak akarnak…
Egy csodás szépségű
Csipkerózsika alszik egy hatalmas ágyban. A szobába a háziasszony kíséretében
egy öltönyös, idős úr lép, és - bizonyos korlátok között - szabad kezet kap az
alvó szépség fölött. Ez nem egy pornófilm rövid ismertetője, hanem Julia Leigh
rendezőnő szürreális drámája. Az alvó szépség nem más, mint az egyetemista
Lucy, aki anyagi megfontolásból minden szembejövő munkát elvállal. Leigh
kíméletlen részletességgel mutatja be Lucy életét, amely a számos, egymástól
lényegesen különböző tevékenység ellenére monoton, és egyben kilátástalan is.
Fénymásolás orrvérzésig, orvosi csövek torokba való ledugása, szórványos esti
kalandok, melyeket akár prostitúciónak is nevezhetünk és végül az alvás, amely
nem más, mint egy fejes ugrás az ismeretlenbe, és a borzalomba: így telik-múlik
Lucy élete.
Van azonban valami, ami
nagyon nem stimmel, és ez maga a főszereplő. Lucy mintha nemcsak abban az
óriási ágyban aludna, hanem egész életében is. Érzelmekből csak keveset mutat
ki (a legtöbbet alkoholista, és a végzetéhez közeledő barátjánál), és ez akkor
sem változik, amikor összecsapnak a feje felett a hullámok. A történet vége nem
lehet más, mint egy ébredés (de vajon milyen hosszú alvás után?), amely
megdöbbentő erejű, de ugyanakkor talán megtisztulást is jelenthet.
A film mindemellett nemcsak
egy fiatal élet sivárságát mutatja be, hanem egy másikat, egy elmúlófélben
lévőt is. Féltávnál egy csodálatos, szívbemarkoló monológot hallhatunk az
életről, annak múlásáról, majd a végső beletörődésről. A monológ előadójának
sorsa végül, záró akkordként összefonódik Lucy-ével.
Leigh mindehhez rendkívül
lassú, ám mégsem eseménytelenséget generáló tempót használ, így megtámogatva a
hősnőjében zajló folyamatokat; ez a tempó (sok állóképpel, és lassú
ráközelítéssel) végül az utolsó előtti jelenet intenzitását az elviselhetetlen
határáig fokozza.
Óriási élmény volt ennek a
filmnek a megtekintése három évvel ezelőtt, ezért nagy volt az öröm, amikor megláttam, hogy a
magyar művészmozik is műsorukra tűzték anno a Sleeping Beauty-t (a cím érdekes
módon megmaradt angolul). Miután először láttam, utánaolvastam itt-ott, és
eléggé meglepett, hogy a vélemények nagyjából két minősítésre redukálódtak: az
egyik a „pocsék” (és csúnyább változatai), a másik a „nem értem” volt
(valószínűleg az utóbbi minősítésből következett az első). Holott Leigh
egyáltalán nem használ bonyolult képnyelvet, és egy egyszerre csodálatos és
borzasztó világba kalauzol el minket úgy, hogy nagyobb mértékben nem is pakolja
tele a filmvásznat szimbólumokkal. Ezzel szemben felidéződik Just Jaeckin „The
Story of O”-ja, valamint a nagy Stanley Kubrick és Jane Campion (aki itt
producerként működött közre) stílusa is.
A dvd-kiadások közül a
németet ajánlanám, a Capelight nevű forgalmazó szép papírtokkal, kétoldalú
borítóval (vs. ronda korhatár-jelzés) látta el a dvd-t, amelyen gyönyörű
képminőséggel, német és angol felirattal, valamint egy negyedórás
interjúcsokorral (többek között Browning és a rendezőnő szólal meg) szerepel a
film. Időközben idehaza is megjelent a dvd az ADS Service jóvoltából, sajna
extrák nélkül, de dicséretes minőségben.
Végeredmény: mesébe oltott
szociáldráma, avagy Campion találkozása Kubrickkal - lenyűgöző
A film: 10
pont
A dvd: 9
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése