To the Devil a Daughter (1976)
John Verney írót (Richard
Widmark) új könyve dedikálásán egy kétségbeesett férfi (Denholm Elliott) keresi
fel, és megkéri, hogy helyezze biztonságba lányát, akit egy sátánista pap,
Michael atya (Christopher Lee) fenyeget. Az írónak sikerül is magához vennie a
lányt, és két ismerősére bízza. De a fiatal apácának borzalmas lázálmai vannak:
a rá áhítozó papnak még nagy távolságból is hatalma van fölötte. Az összecsapás
Verney és Michael atya között csak idő kérdése…
A nagy sikert aratott „The
Devil Rides Out” szép emlékét felidézve a Hammer úgy döntött, hogy nyolc év
elteltével újra megpróbálkozik egy Dennis Wheatley-regény adaptációjával. A
végeredmény nem rossz, bár az 1968-as klasszikus szintjét nem éri el. Nincs túl
sok helyszín és fordulat, viszont van néhány csúcspont, és ami a fő motorja a
filmnek, az a színészi alakítások nagyszerűsége. Christopher Lee a szokásos
formáját hozza, csak ezúttal negatív szerepben, de a produkció igazi nyeresége
a veterán Richard Widmark, aki az első percektől a hátán visz mindent. Meg kell
még említeni az ekkor 16 éves Nastassja Kinski nevét is, aki Olivia Newton-John
elől orozta el a lehetőséget, és aki nagy felzúdulást keltett kora miatt egy
rövid full frontál meztelen jelenettel, de kár volt a felzúdulók fáradságáért,
mert Kinski az apáca szerepében nagyon jó (és tehetségét röpke három évvel
később Oscar-jelölésig is vitte Roman Polanski rendezése alatt). Peter Sykes
rendező (akinek filmográfiájában ezt megelőzően nem sok minden szerepelt) is
megbízható munkát végez, bár igazából túl sok dolga nincs, és a forgatás
során/után a szerencse is elkerülte. A befejező párviadal Lee és Widmark között
eredetileg némileg hosszabb volt (volt benne villámcsapás, halál és egyéb
nyalánkságok), de a leforgatott felvételek eltűntek, vagy megsemmisültek. Még
korábban gond adódott a sátánista orgiajelenettel is, Christopher Lee nem sok
kedvet érzett a meztelenkedéshez, végül a kényes felvételekhez állandó dublőre
ugrott be helyette. Magának a rendezőnek sem volt biztos a helye, szóba került
Sykes helyett Mike Hodges, és Ken Russell is (na, utóbbival különösen érdekes
lett volna a film, kár, hogy nem lett belőle semmi).
A film csúcspontjai közé
többek között az említett orgiajelenet tartozik, de Elliottnak is nagyon jó
pillanatai vannak, „körbe ülése” pedig erősen felidézi a „The Devil Rides
Out”-ot.
Mindenképpen érdemes tehát
megpróbálkozni ezzel a Hammerrel, mert bár extrém bravúrokat nem nyújt sem
történetileg (a sztori a „The Devil…”-t kopírozza bőszen), sem megvalósításban,
a hangulat megvan, és emellett profi a vágás, és néhány cuppogós, „belsőséges”
effektus realizálása is.
Végeredmény: Nem lebecsülendő Hammer elsőosztályú szereposztással
A film: 8
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése