2013. december 31., kedd

Diavolo in corpo/Devil in the Flesh (1986)

Diavolo in corpo/Devil in the Flesh (1986)



Andrea elunja az ókori klasszikusok fordítását, és inkább kinéz az osztályterem ablakán. A szomszéd tetőn egy öngyilkosjelölt áll, de még nála is sokkal érdekesebb látvány a szemközti ház - egy elmegyógyintézet - teraszán álló nő. Andreát megigézi Giulia szépsége, és tankönyvet, tanárt faképnél hagyva követni kezdi a nőt. Kiderül, hogy Giulia szerelme politikai bűnözőként rács mögött ítéletre vár. Andrea és Giulia végül az egyik tárgyaláson szól először egymáshoz, és rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy a fiatal nő nem véletlenül szokta ideje nagy részét az elmeintézetben tölteni. Viszont remek szerető, Andrea teljesen belebolondul. A problémák azonban nem merülhetnek feledésbe: mi lehet a szenvedélyes viszony jövője, ha a terrorista kiszabadul? És lehet, hogy Andrea apjának, a neves pszichológusnak is volt már kapcsolata Giuliával?

Marco Bellocchio egy 1947-es drámát elevenített fel cirka 40 év elteltével. Az előd érzelmes jeleneteivel elég nagy felzúdulást okozott, ezért Bellocchio úgy gondolta, hogy az új verziónak is sokkolnia kell - ez a törekvése maradéktalanul sikerült is, de erről majd később. A film a két fiatal főszereplőjéből él, különösképpen a holland Maruschka Detmersből. Detmers három évvel korábban már felforrósította maga körül a vásznat Godard „Keresztneve: Carmen” című filmjében (amelyben érdekes módon saját maga játszott terroristát), és itt tulajdonképpen ugyanez a feladata. Az Andreát játszó Federico Pitzalis is kellemes jelenség, és kettejük között bizony időnként tényleg minden felgyullad (Pitzalisnek ki tudja, miért, de nem volt több filmje). Sajnos Bellocchio gyakran túl szerelmes filmjébe, ezért a tempót borzasztóan lassúra veszi, és sok jelenetet indokolatlanul túlnyújt; így a közel kétórás menetidő a nem túl sok eseményhez igen nagy hibának tűnik, és a remekül sikerült jelenetek (például Giulia tánca az afrikai bárban, vagy Andreával közös csónakázásuk) némileg elsikkadnak útközben.




A figyelem azonban nem sikkadt el a filmről, sőt, a botrány alaposan nagyra nőtt, hiszen Bellocchio stílusa - az elnyújtott képsorok - nagy táptalajt adnak a szexjeleneteknek, melyek grafikusak (például egy zongora tetején is csinálja az ifjú pár), és az egyik ezek közül még a filmtörténelembe is bevonult. Detmers ekkor Andrea ölébe hajtja a fejét, előveszi annak nemi szervét, és orálisan kielégíti - az esemény teljes egészében a kamera előtt, tehát nem takarásban történik, ráadásul bármiféle dublőr nélkül (repkedtek is az X-es besorolások a világ minden táján). Művészi, „art” dráma, avagy tudatos provokáció semmitmondó kerettörténettel? Ezt a néző hivatott eldönteni, én mindenesetre hajlandó vagyok az előbbire szavazni…

Végeredmény: Szexuálisan túlfűtött botrányfilm Olaszországból kisebb-nagyobb hibákkal

A film: 7,5 pont 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése