2014. július 3., csütörtök

Maniac (1980)

Maniac (1980)


Frank Zito (Joe Spinell) elvesztette az anyját, és ezt a traumát nem igazán tudja feldolgozni. Hogy könnyebben sikerüljön megemészteni a történteket, a férfi nőket kezd el gyilkolni. Módszerei egyszerűek, de annál véresebbek: áldozatait a (többnyire) sötét utcán becserkészi, majd leszúrja és végül még meg is skalpolja őket. Így kerül sorra többek között egy prostituált, egy kórházi nővér, de veszélyben van egy divatfotós nőismerős élete is…

A vidám nevű William Lustig rendezte „Maniac” meglehetősen beteg film, igen erős atmoszférával. Helyenként Abel Ferrara juthat róla eszünkbe, különösen a „The Driller Killer”, bár Lustig filmje mellőzi annak üresjáratait, és pusztán a véres sokkolásra koncentrál. Az események gyorsan, bár kissé monoton módon peregnek: Zito szenved, majd gyilkol, majd újra odahaza gyötrődik egy sort kedvenc próbababái között. Azután megint leszúr valakit, és így tovább. A csúcspont kivételesen nem egy késsel végrehajtott gyilkosság, hanem egy mordállyal történő - Zito úgy durrantja szét egy autóban enyelgő párocska férfitagjának kobakját, hogy abból csak diribdarabkák maradnak. A többi véres effekt is professzionális, mindezekért pedig Tom Savini volt a felelős (ráadásul az autóban fejét vesztő illetőt is neki kellett eljátszania). A film mélypontja (mert sajna ilyen is van) a nővérke ledöfése. A halálra rémült hölgy annyira butuskán próbál menekülni, hogy az már fáj: lemegy a metróba, ami kihalt (bár néhány felvételen járókelők is látszanak, ejnye-bejnye), majd a mosdóba szökik. Tapsvihar, sikerült megtalálni a tökéletes zsákutcát. Amikor meg már úgy tűnik, hogy a sorozatgyilkos nem vette észre, a néma csöndben elkezdi folyatni a vizet a csapból. Ehhez jön még a nővérkét játszó „színésznő” nem túl erős alakítása, hogy finoman fogalmazzak (Lustig és a főszereplő-producer Spinell költségkímélés céljából csupa pornószínésznőt szerződtetett az áldozatok „eljátszására”), és így a nem éppen rövid üldözési jelenet csődöt is mond.




Mindezt leszámítva azonban tisztességesen összeütött slasher a „Maniac”, és még a szürreális befejezés, valamint a földből előtörő holttest rémképe is a helyén van. Aki egy brutális, véres, néha amatőr, ám pergő urbánus slasherre vágyik, annak bőven ajánlható darab; aki azonban némi történetet és fordulatokat szeretne látni, annak már kevésbé.

Végeredmény: Erős kultusszal rendelkező slasher egy-két melléfogással és remek effektusokkal

A film: 7,5 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése