Marquis de Sade:
Justine (1969)
Justine és Juliette
nem maradhatnak tovább a zárdában, ahol addig aránylag gondtalan életüket
élték. A fiatal testvérpár ezért a városba megy, ahol útjaik elválnak: Juliette
egy bordélyházban marad, ahonnan egyre magasabbra tör a ranglétrán, Justine
viszont ide-oda csapódik, de a sors többnyire különféle szexuális perverziók
elé állítja. Hosszú, gyötrelmes út végén újra találkozik Juliette-tel…
Jess Franco és a
magas büdzsé találkozása. Hogy mi sült ki belőle? Felemás dolgok, az már
egyszer biztos. A korszak felidézése a vásznon példás, a kosztümök és a
helyszínek mind vonzzák a szemet. A stáb Klaus Kinskivel, Jack Palance-szal,
Maria Rohm-mel…) szintén remek, ráadásul Franco két órán keresztül fúrhatta
bele magát Sade márki szadizmusába, ennyi ugyanis a film játékideje. No de mi a
felemás ezek után? Sajnos épp elég. Kezdjük a stábbal: Klaus Kinski egy
hintóban ül (pár másodpercig), majd egy cellában (az egész hátralévő időben),
időnként víziók gyötrik (ez néhány meztelen nőben jelentkezik, akik ott
ácsorognak mellette), ír egy könyvbe, nincs egy sor dialógusa sem és többnyire
csak zavartan néz jobbra-balra. Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy ezt bárki
eljátszhatta volna (mint ahogy Orson Welles játszotta volna el, de amint
megtudta, hogy időnként ruhátlan hölgyek fogják körbevenni, azonnal visszaadta
a szerepet). A Justine-t játszó Romina Power elég vérszegény, de ahhoz képest
nem rossz, hogy Franco utálta, és ezt még éreztette is vele a forgatáson. Jack
Palance-szal volt tulajdonképpen a legkevesebb gond, ő ugyanis folyamatosan
részeg volt, állítólag már reggel hétkor komoly bor-adagokkal nyitotta a napot
(mindez a jelenetein is elég rendesen átjön…).
További probléma,
hogy elég kevés az esemény, az az esemény pedig, amire a márki büszke lenne,
sajnos még kevesebb. Vannak ugyan izgalmasabb epizódok, mint például a „ki mérgezi
meg előbb a másikat?”, vagy akár a Palance-féle, de rengeteg az üresjárat
(ilyenkor Franco gyorsan betesz egy kis Klaus Kinskit). Nincs túl sok szex és
erotika sem, ami talán a készítési évre is fogható, de inkább arra, hogy Power
csak „övön felül” vállalt húzósabb jeleneteket (minden más testdublőr…), vagy
arra, hogy Franco látnivalóan az előre-hátra zoomolgatásban nagyobb örömét
lelte, mint a stáb hölgytagjaiban.
Összességében
csalódás ez a Justine, teljességgel csak a zenét (Bruno Nicolai) és a korabeli
hangulatot tudom dicsérni, de azért egy Sade márki-megfilmesítéshez több kell. Mondjuk
annyi, amennyit három évvel később Claude Pierson nyújtott (Justine de Sade).
Végeredmény: Jess
Franco és Sade márki? Ütős páros, de kétórányi film után kiderül, hogy csak
lehetett volna
A film: 5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése