2014. július 13., vasárnap

Párducemberek/A párducember/Cat People (1982)

Párducemberek/A párducember/Cat People (1982)


Irena (Nastassja Kinski) hosszú évek után végre találkozik bátyjával (Malcolm McDowell), aki befogadja magához. Mindez egy idilli történet kezdete is lehetne, de nem: a báty egyre furcsábban és tolakodóbban viselkedik, majd napokra eltűnik, a környéken prostituáltakat támadnak meg és marcangolnak szét (!), Irena pedig ellenállhatatlan vágyat érez az állatkertben éppen befogott párduc iránt. Irena ezután beleszeret az állatkert szimpatikus igazgatójába (John Heard), aki természetesen semmit sem sejt szerelméről. Nem sejti, hogy Irena az első szerelmes éjszakán át fog alakulni vadállattá, és hogy újra emberré válhasson, ölnie kell.

Paul Schrader 1982-es filmje igazi unikum: kevés ún. mainstream-horrorfilm kötötte össze és demonstrálta az itt látható mértékben a vért és az erotikát, legalábbis a nyolcvanas években. Míg a hetvenes években azért találunk erre is példát szép számmal, főleg a vámpíros vonalból (Vampyres, Twins of Evil-fémjelezte trilógia a Hammertől stb.), addig a nyolcvanas éveket a több vér, kevesebb erotika jellemezte (arról nem is beszélve, hogy a mai prűd horrorfilm-termésben nagyítóval kell keresni az ilyesmit). A „Cat People” első változata egyébként 1942-es, és valljuk meg, a történetből kihozható véres és szexuális tartalom tényleg egy új feldolgozás után kiáltott. Míg napjainkban orrba-szájba remakelnek szinte mindent, ami régi, 1982-ben úgy tűnik még racionális megfontolás (is) állt a dolgok mögött.






Visszatérve a filmre: a „Cat People” remekül működik. A hatásosság összetevői között megtaláljuk a speciális effektusokat, az átváltozási jeleneteket, a zenét (Giorgio Moroder-David Bowie), a remek szereplőválasztást (Kinski gyönyörű, McDowell macskaszerű arcánál pedig jobbat nem is találhattak volna), de a legfőbb pozitívum az, ahogy Schrader minden csepp tragédiát kihoz a történetből, különösen a befejezésnél. Ekkor nem látunk sem akcióból, sem vérből többet, mint az eltelt közel két óra során, mégsem lehet hiányérzetünk, hiszen az igazi hangsúly a történeten van; manapság sajnos ez fordítva működik.
A film keménységére jellemző, hogy Schrader sokáig azt hitte, műve csak X-es besorolást kaphat, de az végül sértetlenül átcsusszant a vágószobán. Ma valószínűleg meg kellene vagdosni a bemutatóhoz (lásd például a „Magasfeszültség” című francia darabot, melyben a szexuális tartalom szinte nulla, a vér miatt mégis NC-17-et kapott Amerikában), de a 25-30 évvel ezelőtti egy másik, bátrabb horrorfilmes világ volt…

A Magyarországon megjelent dvd-k közül az első, („A párducember” címen megjelent) Universal-féle lemezt tudom igazán ajánlani, melyen a film remek minőségben kerül bemutatásra, és amely tömve van (magyar feliratos) extrákkal: doku, előzetes, audiokommentár, Paul Schrader-, és Robert Wise-interjú, galéria, portré.

Végeredmény: Véres, erotikus, színvonalas horrorfilm egy rendezőzsenitől

A film: 10 pont
A dvd: 10 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése