Mimic - A júdás faj/Mimic (1997)
Az amerikai nagyvárosban
csótányok szedik az áldozataikat, különösen a gyermekkorú lakosság soraiból.
Egy rovarológus (Mira Sorvino) kitenyészt egy olyan fajt, amely a ragályt
terjesztő rovarokat elpusztítja, majd nemsokára maga is kihal. Úgy tűnik, hogy
minden rendben van - de három év múlva valami történik. A metróhálózat
alagútrendszerében megszaporodnak a halálesetek, és minden jel arra mutat, hogy
a nagyvárosi zsongás alatt méterekkel egy mutáns rovarfaj fejlődött ki…
A „Mimic” Guillermo „Faun”
del Toro hollywoodi bemutatkozása volt, és kövér barátunk alaposan
megízlelhette az amerikai filmgyártási stílust. A stúdiófejesek és talpnyalóik
meglehetősen sokszor tették tiszteletüket a forgatáson, és ha már ott voltak,
igyekeztek mindenbe belepofázni, jó hollywoodi szokás szerint olyan dolgokba
is, amelyekhez semmit sem értettek. Guillermo del Toro mindezek eredményéül
elhatárolódott a kész filmtől, amely azonban nem lett annyira rossz… de annyira
jó sem. Itt van kezdetnek Mira Sorvino, aki természetesen egy dögös szőke
bogárológus (bár Denise Richards atomfizikussága óta én már semmin sem
csodálkozom), és aki ritka halovány a szerepében. Jeremy Northam, az
oldalbordája már jobb, bár a vásznon az összes főszereplő ritka sápadtnak tűnik
a rendőrt játszó Charles S. Dutton mellett, aki némi életet visz az
eseményekbe. Rengeteg a logikai hiba, az agyilag kissé visszamaradott, és
számomra rémesen idegesítő, állandóan cipőméreteket kántáló kissrác kerepel a
rovaroknak, ezért(?) életben marad, de később aztán őt is ugyanúgy megtámadják.
Sorvino is túlél egy rovartámadást, őt mellesleg elrabolják, de a többi ember
amint találkozik egy csápossal, az azonnal szétmarcangolja őket. Sajnos az is
sejthető, hogy ki fog meghalni, a mellékszereplők szépen oda is vesznek,
főszereplőink pedig egy tömény giccs befejezés keretein belül vidáman egymásra
találnak (del Toro negatív befejezése a kukában végezte, pedig talán többet ért
volna), végképp tudatosítva a nézőben, hogy bizony Hollywoodi Lószart lát.
Giccs ide, giccs oda, a
rendezés rendben van, van ritmusa, az effektek is korrektek, és a
kiszámíthatóságot is megemészteném, mivel egy amerikai produktum esetében ez
már szinte ragályosnak számít. Egy dolog azonban teljesen hiányzik: az
eredetiség. Komolyan, helyenként mintha „A bolygó neve: halál” című klasszikust
látnánk, még néhány beállítás is megegyezik, hogy a tojásozásról már ne is
beszéljünk. A húdemegjósolhatatlan befejezés során Ripley, akarom mondani Mira
Sorvino menekül Newttal, azaz pontosabban a szellemi visszamaradott fiúcskával
az alien királynő, vagyishogy a hím főrovar elől. Hát, alig tudtam párhuzamot
vonni a két film között.
A film egyébként alaposan
elvesztegeti még F. Murray Abrahamet, és Giancarlo Gianninit is, utóbbi úgy
végzi, mint az Alien-sorozat bármelyik áldozata Brett-től Hudsonig, tehát
minimális átírással akár Alien 4-ként is bemutathatták volna a júdás fajt,
mondjuk egy olyan sztorival, hogy az alienek menekülnek Ripley elől, majd úgy
döntenek, hogy lejönnek a Földre, és úgy gondolják, hogy a nő a metróba már
csak nem jön utánuk, ezért az ottani BKV-ügyfeleket kezdik tizedelni. De elég a
blődségből, bőven elég ebből a kategóriából a kerepelő fiúcska szerepeltetése,
akinek szeme előtt cafatolják szét apját, de percekkel ezután már a férfi
főszereplő cipőméretét motyorássza, hogy aztán két, számára tökismeretlen
emberrel ölelkezzen…
Végeredmény: Tősgyökeres hollywoodi bogaras horror a "Már láttuk valahol"-rovatból
A film:
5,5 pont
Ez a Te véleményed.Nekem speciel tetszett.
VálaszTörlésÍzlések és pofonok. Viszont e filmmel ellentétben Guillermo barátunkat igen nagyra tartom, A faun labirintusa c. produktuma pedig maga a csoda.
VálaszTörlés