Triangle (2009)
Egy hattagú társaság
hajókázásra indul a nyílt vízre. A három férfi, három nő felállás legérdekesebb
tagja az autista fiát nevelő Jess, akivel mintha nem lenne minden rendben,
legalábbis ezt állapítja meg a csoport többi tagja. Sok idő azonban nem marad
egymás lelki állapotának elemzésére, mivel a társaság eléggé rémisztő dolgot
pillant meg már a nyílt vízen, a távolban: egy óriási szürkésfekete
felhőtömeget. Még nagyobb a rémület, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy a
viharzónával való ütközés elkerülhetetlen. Pár perc múlva bekövetkezik a
legrosszabb, a hajó használhatatlan lesz, hőseink pedig a vihar elvonultával a
felfordult roncson ücsörögve várják szerencséjük jobbra fordulását. És ekkor
úgy tűnik, fordul is a szerencse, egy méretes tankhajó tűnik fel a vízen. Az
embercsoport felkapaszkodik a hajóóriásra, vagyis biztosnak látszik a
megmenekülés. Egy idő múlva azonban a túlélők kénytelenek tudomásul venni, hogy
a fedélzetre lépéssel életük még az eddiginél is nagyobb veszélybe került…
Nem, nem visítozó mutánsok,
vagy gyilkos hangyák, csótányok, patkányok lakják a hajót, senki sem akarja
túlélőinket vacsorára elfogyasztani a böhöm nagy hajó ebédlőtermében -
Christopher Smith filmjének lényege valami egészen más, olyasvalami, amire a
néző (kivéve, ha már tájékozódott előre) egész biztosan nem számítana, és ami -
minő megkönnyebbülés, öröm, elismerés - végre alaposan igénybe veszi a Kedves
Közönség agytekervényeit film közben, és ami külön dicséretes, a film megnézése után is. Smith saját bevallása
szerint két éven keresztül turbózta alapötletét, és ez szerencsére meg is
látszik a kész terméken. Minden aprólékosan ki van dolgozva, mindennek
elérhetők az indokai. Utóbbi, hála a Teremtőnek, nem a közönség szájába rágva,
hanem némi hevesebb agyműködtetésre biztatva a népet. És bár helyenként a
részletek összerakosgatása közepette falakba ütközhetünk, és hellyel-közzel
logikai buktatókra is rálelhetünk, már maga a gondolatmenetek elindítása, és
azok végigpörgetése is szórakoztató, és újabb megnézésre sarkallhat minket.
Teszi ezt úgy, hogy eközben
a film technikai és színészi elemei mind-mind jó átlagot hoznak. A viharjelenet
profi, a zene oké, a színészek közül meg senkire nem mondhatjuk, hogy „ő aztán
kiemelkedett a többi közül, annyira jó”, vagy hogy „ő de rossz volt, a
legrosszabb az összes közül” - vagyis mindenki jól teljesít. Ha egy lángszórót
rám fognának, és így kényszerítenének, hogy emeljek ki valakit, akkor a szöszi
Melissa George-ot választanám, de őt is pusztán azért, mert (a történetből
fakadóan) neki van a legtöbb színészkednivalója.
Az is pozitívum, hogy a
számtalan tisztelgés, idézgetés ellenére eredeti a „Triangle” története, önálló
az arculata. Egy csipetnyi „Halálos nyugalom”, egy adag „Végső állomás” és egy
nagy maréknyi „Ragyogás” is bele van suvasztva Christopher Smith művébe, de
annyi baj legyen, legalább nem az Ómen-, vagy A köd-remake előtt tiszteleg oly
látványosan a Rendező Úr.
Összefoglalásképpen
kijelenthető, hogy ez az ausztrál-angol koprodukció jó néhány jóval több
pénzből készülő, és jóval több tehetséget elvesztegető amerikai vetélytársát
lepipálja. Végre egy film, amely akar valamit, méghozzá nemcsak egyszeri szórakozást
nyújtó kasszacsengetőként funkcionálni, hanem jól összezavarni, és legfontosabb
testrésze, az agya szorgalmas használatára kényszeríteni nézőjét, akár több
órával/nappal/héttel a megtekintés után is. És tényleg ez lenne a lényeg.
A blu-ray beszerzendő darab,
nagyszerű képpel, hologramos feknivel, angol felirattal és egy rakás extrával
(kommentár, kimaradt jelenetek, doku).
Végeredmény: Igen szórakoztató fejtörő a távoli Ausztráliából
A film:
8,5 pont
A blu-ray:
10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése