Non si deve profanare il sonno dei
morti/Let Sleeping Corpses Lie aka. The Living Dead at the Manchester Morgue
(1974)
George motorján egyik
barátjához igyekszik egy előre egyeztetett időpontra. Egy benzinkútnál azonban
fiatal nő tolat rá a motorjára, ami használhatatlanná válik. Edna természetesen
felveszi az autójába George-ot, aki hosszas könyörgésre belemegy, hogy előbb a
nő halaszthatatlan ügyét intézzék el. Amikor George egy pillanatra kiszáll,
hogy egy környékbelitől útbaigazítást kérjen, Edna egy furcsa alakot pillant
meg: vörös szemű, hörgő hangokat hallató szakállas férfit, akinek a ruhája
teljesen át van ázva. A nem mindennapi figura halottnak tűnik, de mégis mozog,
sőt, egyre csak közelít Ednához. Emberi húsra vágyik…
Jorge Grau 1974-ben szép csendben
egy tökéletes zombis horrort alkotott meg. A forgatókönyv remekül megírt, a
történet a manapság oly divatos agyonvagdosás és effektek halmozása nélkül is
pereg, zene és fényképezés terén pedig szintén elsőrangú. Graut természetesen
Romero klasszikusa inspirálta, és ez meg is látszik: erős társadalomkritikát
láthatunk zombiköntösben; már az első percekben tanúi lehetünk a
környezetszennyezés számos forrásának, némi szürrealizmussal megspékelve. Az
elzombisodás megindoklása egyszerű, de hatásos, és szintén a film első perceire
vezethető vissza.
Az emberi hanyagság
kritikája mellett a pergő, fordulatos történet és az elborzasztóan profi, de
egyáltalán nem túlzásba vitt effektusok dominálnak. A film csúcspontja az a
jelenet, amikor George Ednával és egy rendőrrel az oldalán csapdába esik egy
sírboltban. A rendőr nemsokára véres, húscafatos, cuppogós zombieledellé
változik hőseink szeme láttára, akik hiába barikádozzák el magukat. A befejezés
szintén tartogat véres fordulatokat és belsőségeket a néző számára, ráadásul
mindezt egy kórházban (az éjszakás nővér trancsírozása még álmatlan éjszakát is
okozhat). A finálé mindemellett erősen negatív kicsengésű (sőt), jól rímelve az
emberi felelőtlenség és önpusztítás kritikájára.
A stáb nagyon jó, Ray
Lovelock („To Be Twenty”) hősies (és pocsék angol szinkronja van), Cristina
Galbo ekkor tele volt remek szerepekkel („… Solange?”, „The Killer Must Kill
Again” stb.), és azon színésznők közé tartozott, akik szépségük mellett
elsőrangúan játszottak a vásznon. Az örökké szkeptikus idős zsarut Arthur
Kennedy alakítja, akiről Grau elmondja, hogy sokat ivott ekkoriban, a szerepek
elkerülték Amerikában, ezért hogy meg tudjon élni, Európában vállalt alkalmi
munkákat.
A legelső vonalba tartozó
zombifilm a „Let Sleeping Corpses Lie”, amely nyugodtan emlegethető egy lapon
Romeróval (a mai felhozatalt pedig már nem is érdemes párhuzamba állítani
vele). Ennek megfelelő a dvd-kiadás is, amelyet az Anchor Bay követett el. Oké
képminőség, angol hang (a filmet is angolul forgatták olasz-spanyol létére) van
a kiadványon, és egy remek húszperces dokumentumfilm, melyben Grau beszél műve
keletkezéséről (és még egy kedves beköszöntőt is kapunk tőle a lemez
legelején).
Végeredmény: Zombifilm bőven Romero színvonalán
A film: 10
pont
A dvd: 8,5
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése