Opera aka. Terror at the Opera (1987)
A világhírű díva
elégedetlen: a színpadon lévő, folyamatosan krákogó hollók állandóan
megzavarják a főpróbát. Jelenetet rendezve ott is hagyja az operaházat, ám
pechjére egy autó elé lép, és így a következő hónapokra begipszelt lába fölött
szidja tovább a rendezőt (Ian Charleson), és a helyére beugró fiatal Betty-t
(Cristina Marsillach). Utóbbi különösen nem fér a bögyébe, mivel óriási sikert
arat; Betty öröme azonban nem lehet teljes, mert egy mániákus sorozatgyilkos őt
választja ki közönségének. A gyilkos többször is elkapja Betty-t, megkötözi, és
a szeme elé éles tűket ragaszt, hogy a lány mindent lásson, és egy pillanatra
se tudja lecsukni a szemét. Betty így kénytelen végignézni, hogy az álarcos
szétszabdalja az egyik színpadi rendezőt, aztán a kosztümfelelőst is. De van,
ami még ennél is szörnyűbb: Betty rémálmaiban több alkalommal is előkerül egy
gyerekkori emlék, amelyben egy szintén kikötözött nő egy álarcos férfi hasonló
tevékenységét figyeli… láthatóan inkább kíváncsian, mintsem rémülten.
Túl sok értelme nincs sokáig
húzni a megállapítást, úgyhogy: az „Opera” a nyolcvanas évek egyik legjobbja,
és Dario Argento életművében is az első sorban tanyázik. Folyamatosan követik egymást
az emlékezetesnél emlékezetesebb jelenetek, így például a tűk és a szemgolyó
igen szoros kapcsolata, a „hol van a rendőr, kint vagy bent?”-játék Betty
lakosztályában, a pisztolygolyó esete a kukucskálónyílással és tulajdonképpen
felsorolhatnám az egész filmet. Brutális is a mű, nem is kicsit:
közvetlen közelről szemlélhetjük, mit művel egy kés pengéje a szájüregben, egy
áldozata által lenyelt láncot álarcosunk egy rögtönzött műtét segítségével hoz
ismét a „felszínre”, de nagyon kellemes látvány a hollók által falatozott,
kitépett szemgolyó is.
Ha valamibe mindenáron bele
akarnánk kötni, az valószínűleg a befejezés, a „svájci nonszensz” (copyright by
Daria Nicolodi) lenne. Argento sokat gondolkodott, hogyan fejezze be a filmet
(olyasmi is megfordult a fejében, hogy Betty lelép a gyilkossal), aztán végül a
konvenciók mellett döntött, de ez például engem annyira nem zavart, hogy az
elmúlt hetekben hatszor is végiggyönyörködtem a 107 percet (és hetedszer is
fogom, mert már az előző bekezdés írása kedvet csinált hozzá). Mindenesetre
konvencionális a vég, vagy nem, én pesszimistának is nevezném.
Az „Opera” minden horrorért
rajongó gyűjteményébe való mestermunka, benne a Maestro minden tehetségével: a
kamera mozgása, a szívdobbanás kivetítése a képre, a csodálatos kísérőzene
(egyfajta hardrock-, és klasszikus operaária-ötvözet)… és még sorolhatnám
napestig.
A dvd (tökéletes hanggal és
képpel) a Blue Underground kiadványa, rajta egy remek dokuval és sok más
megszokott aprósággal. És sajnos az is megszokott, hogy a feliratot újfent
lespórolták a lemezről.
Magyarországon - az egy szem elrontott "Suspiria"-kiadást leszámítva - továbbra is
várni kell az 1990 előtti Argento-filmek dvd-megjelenésére - ez is jelzi,
mennyire tartják nagyra kiadóink a horror-műfajt… semennyire.
Végeredmény: Argento kései remekműve, egyben az olasz horror egyik hattyúdala
A film: 10
pont
A dvd: 9
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése