Mártírok/Martyrs (2008)
Egy fiatal nő, akit korábban
ismeretlenek fogságban tartottak és folyamatosan kínoztak, egy nap felismerni
véli kínzóit egy fényképen. Nyomozásba kezd, és eljut egy családhoz, amely
teljesen átlagosnak tűnik: apa, anya és két gyerek. A bosszúra éhes nő - akit
gyakran borzasztó, és véres rémálmok kínoznak - semmit sem bíz a véletlenre, és
egy vadászpuskával a kezében zörget be a házba. Vajon kik és miért kínozták meg
őt évekkel ezelőtt? És lehet, hogy a szenvedésnek még messze nincs vége?
Vér, vér és vér. A
„Mártírok” azoknak a horrorfilmeknek a vonulatát erősíti, melyekben több
hektoliternyi vért öntenek a néző képébe, megspékelve egy nagy adag kínzással
és jajveszékeléssel. A sorrend jelen esetben így néz ki: 50-60 percnyi nonstop
erőszak és vérengzés, majd egy kis bújócskázás van soron, az utolsó 20-25
percben pedig az következik, amiért sokan gyűlölik a horror műfaját, és amiért
én speciel a rendező Urat, Pascal Laugier-t gyors kontrollra küldeném egy
pszichológushoz. Ez a végső félóra ugyanis nem áll másból, mint embertelen,
agyatlan erőszakból (igen, az első 50 perc vérengzését/őrjöngését még bőven
lehet fokozni), amelyet ráadásul egy megbilincselt nő ellen követnek el. Ezt
látni gyakorlatlan szemnek visszataszító, nekem, aki filmes szempontból
szemlélek egy-egy darabot, borzasztóan unalmas volt, hiszen - nem vicc - az
eszement brutálkodás egészen az utolsó percekig nem társul értékelhető, vagy
akár tíz másodpercnél hosszabb ideig taglalható történettel. És ami
„történetet” végül kapunk, az - már elnézést a kifejezésért - akkora baromság,
hogy szinte jobban fáj, mint szerencsétlen leányzónak az ütlegek a kigyúrt
izomagyú verőlegény öklétől. Laugier filmje imígyen betársul a korábbi francia
botrányfilmek közé, melyeket talán a „nagyobb a füstje, mint a lángja” jelzővel
illetnék, ilyen például a „Baise-moi” című altató, vagy a
„Visszafordíthatatlan”, melyet szintén nagyon untam, de ott legalább volt
valami történet, és színvonalas színészi játék is.
A „Mártírok” trash az
elejétől a végéig, és talán rekorder is lehet a filmvásznon, hiszen talán az
egyetlen film, amelyben egy körülbelül tizedmásodpercek alatt kigondolt, egy
papírfecnire ráférő gondolatkezdeményt is elégnek gondoltak az alkotók ahhoz,
hogy megindokolják vele azt a brutalitást, amit a főszereplő lánykának el kell
viselnie a szemünk előtt. Folyamatos ütlegelés, nyiszitelés, elevenen megnyúzás
- akad itt minden, de nagy kár, hogy eme sokoldalúságot a stáb nem inkább egy
normális szkriptbe fektette. Laugiernek még azt is sikerül elérnie, hogy negyed
perces történetkezdeménye is úgy nevetséges, ahogy van: én például az 50 perces
véröntés után megjelenő, fekete cuccba burkolt fazonok láttán majd leestem a
fotelből a nevetéstől, a turbános nyugdíjas néni pedig szintén a kész kabaré
kategóriája.
Horror: egy olyan történet,
amelytől megijedünk, borzongunk, és amelyen izgulunk. Mindehhez sztori,
forgatókönyv, suspense és atmoszféra szükségeltetik. Az, hogy Laugier (kinek
már előző műfaji próbálkozása, a „Saint Ange” sem volt egy nagy szám) ezek
hiányában inkább egy nő hosszadalmas, embertelen bántalmazásával próbál alkotni
a műfajban, se nem ijesztő, se nem izgalmas, hanem leginkább undorító.
Végeredmény: Szinte teljesen
történetmentes, ultrabrutális trash komoly morális deficittel
A film: 1
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése