2014. március 15., szombat

Jean-Claude Brisseau két erotikus filmje (2006-2008)

Jean-Claude Brisseau két erotikus filmje (2006-2008)

           

Jean-Claude Brisseau különös figurája a francia rendezőtársadalomnak. Provokatív, szexuális tartalommal jócskán megtöltött pszichodrámáiról lett igazán híres, és azon kevesek közé tartozik, akik munkásságuk során megmaradtak megszokott, bejáratott műfajuknál. Személy szerint nekem egy bajom van a Rendező Úrral: rendezései színvonala az utóbbi években óriásit zuhant. 1989-ben még megalkotta pályája mesterművét, a tanár (Bruno Cremer) és diákja (Vanessa Paradis) tiltott szerelméről szóló „Noce blanche” című drámát - csodálatos film, mindenkinek látnia kell. Jelen írásomban két újkori művére térnék ki, bár ez a kettő akár három is lehetne, de a 2002-es „Titkok”-ra (Choses secrétes) inkább csak említés szintjén térnék ki, annyira borzalmas. A magukat a ranglétrán felszexelő lánykák (ketten is vannak) története izgalmas is lehetne, de leginkább unalmas, minden erotikától mentes, a végére pedig egyszerűen nevetséges. A 2008-as

 Á l’aventure


sajnos szintén elég pocsék. Főhőse, Sandrine úgy dönt, hogy elege van mindenből, állása nem érdekli, barátját meg alaposan meglepi azzal, hogy szex után látványosan maszturbál (majd meg is csalja egy pszichiáterrel, de ez már csak hab a tortán). A barát elköltözik, így Sandrine végre egyedül marad gondolataival és a pszichiáterféleséggel, aki összeismerteti egy páciensével, aki meg összeismerteti őket egy szexguruval (aki mindenkit összeismertet a mindenkinek mindenben engedelmeskedő partnernőjével). Az ilyen módon összejött négyes - a guru ugyanis itt ki is lép a sztoriból - hódol egy kicsit a szadomazo szexnek, majd agyturkászunk elkezdi hipnotizálni a fehérnépet. A film innentől körülbelül egy Barátok közt-epizód értelmi szintjén kezd mozogni, a hipnotizálós jelenetek például annyira szánalmasan sikerültek, hogy alattuk a Kedves Néző lemehetne sétálni egyet a ház körül. Mire visszatérne, azt látná, hogy az agyturkálás után mindenki vadul szexel. Sandrine leginkább önmagával, mivel doki barátja vad szerelemre lobban a szexguru partnere iránt, és úgy dönt, hogy attól fogva csak és kizárólag azt a nőt akarja hipnotizálni. Szegény Sandrine-nak végül nem marad más, mint egy öreg taxis elméleteit hallgatni csillagrendszerünkről egy köztéri padon.


Amilyen rémesnek tűnik ez a sztori, ugyanolyan gyengus a megvalósítás is. Az erotika unalmas és mechanikus (többnyire hosszas képsorok vonagló, meztelen nőkről), az alakításokra meg a fapofizmus a jellemző. A zene olcsó Keresztapa-utánzat, és bár az operatőri munkát tudnám dicsérni, ez akkor is édeskevés.

Két évvel korábbi, de némileg színvonalasabb (ezért mellőztem ezúttal a kronológiát, hogy némi pozitívumot hagyjak a beszámolóm végére) a

Les anges exterminateurs,


melynek főszereplője, egy rendező elhatározza, hogy a női orgazmusról készít filmet. Meghallgatásokat tart, ahol elmondja a jelentkezőknek, hogy próbafelvételt fog róluk készíteni szex közben. Vállalkozó - néhány pornós szakmabelit leszámítva - nem nagyon akad, de végül csak sikerül találni három leányt a feladatra. A projekt azonban balul sül el, és a rendező ezután megjárja a poklot is. A film önéletrajzi ihletésű, Brisseau ugyanis nagy bajba került, amikor 2005-ben felfüggesztett börtönre és pénzbírságra ítélték, mondván kihasználta a színésznőit a „Choses secrétes” forgatása előtt. A „Les anges exterminateurs” tulajdonképpen Brisseau kálváriáját dokumentálja, kezdve a legelején (sok-sok sikertelen casting), és némileg túlozva a befejezésnél. Az őt játszó Frédéric van den Driessche egészen jó alakítást nyújt, a téma eredeti és sokáig érdekfeszítő, de aztán jönnek a szokásos betegségek: az erotika gyér (szinte kizárólag Brisseau kedvenc - és sajnos egyetlen - beállításában gyönyörködhetünk, melynek címe ez lehetne: „Meztelen nő hosszú-hosszú percekig dögönyözi magát a lába között hanyatt fekve az ágyon”). Kapunk egy nagy adag szürrealizmust is (beszélgetés halott személyekkel, angyalokkal stb.), amely ha nem is annyira szánalmas, mint a „Titkok”-ban, de borzalmasan kisiskolás szinten mozog.


Brisseau filmjei tulajdonképpen a kihagyott lehetőség kategóriájába tartoznak. Érdekes, provokatív témák, gyenge megvalósítás. Mindegyik film felkelti az érdeklődést, mivel rendkívül eredeti az alapötlet, de aztán körülbelül féltávnál mindegyik szét is pukkad, nagy adag frusztráltságot hagyva a nézőjében. De még egyszer megemlíteném - mert bőven megérdemli - Brisseau remekét, a „Noce blanche” című drámát, amely a tanár-diák szerelemről szóló filmek közül magasan a legjobb; a sors iróniája, hogy a rendező legjobbja egy klisékre különben bőven lehetőséget adó sztori vászonra vitele lett, eredeti, nézőket provokálni szándékozó filmjei pedig félúton belefulladtak a saját maguk által gerjesztett várakozásba.

Végeredmény: Erotikus drámák nagyon kevés erotikával és még kevesebb drámával

A filmek: 3,5 és 4,5 pont

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése