Böjtös Gábor kritikáiból:
Violent Midnight/Psychomania (1963)
Violent Midnight/Psychomania (1963)
A rövid bevezető után (egy vadászaton a gazdag Freeman papát
valaki halálosan meglövi) megismerjük a festészettel foglalkozó, unatkozó, és a
világtól elvonultan élő milliomos csemetét, Elliot Freeman-t (Lee Philips), aki
pucér nőkről készít aktokat, vagy időnként meg is dugja őket – így jár Dolores
is, aki azonban többet akar egy egyéjszakás kalandnál, ezért igyekszik
rátukmálni magát a művész úrra, majd belibben vele egy bárba, ahova a volt
pasijával beszélt meg randit, csak éppen korábbi időpontra. Persze nagy balhé
lesz az egészből, meg verekedés, végül Dolores és Elliot angolosan távozik. A
festő hazakíséri a lányt, aki otthonában azzal is zsarolni próbálja a férfiút,
hogy terhes, de ez a kísérlet sem jön be, Freeman dühösen elviharzik.
A probléma az, hogy éjszaka egy kesztyűs, kabátos alak végez
a lánnyal, a rendőrség és a néző számára pedig elég egyértelmű a két lehetséges
gyanúsított kiléte, ám nem eszik olyan forrón a kását. Elliot a helyi
leánysuliban összeismerkedik egy nővel, aki iránt mintha kezdene érezni
valamit, közben feltűnik az évek óta nem látott húga is (Lynn – Margot
Hartman), az egyik öregebb tanár folyamatosan bámulja a lányokat, a gyilkos
pedig tovább szedi áldozatait. Micsoda kavar, és a végére kiderül, hogy
tényleg.
A Violent Midnight az iowai, először színésznek készülő,
majd a kamera másik oldalára álló Del Tenney produceri munkálatai mellett
készült el, Richard Hilliard rendezésével, és bár az első pillanatokban még nem
sejthető, de egészen korrekt kis alkotás kerekedik ki belőle.
A film első fele/háromnegyede ugyanis erősen a hatvanas
évekre jellemző exploitation-mozik irányába mutat (amatőr színészek, gyenge
dialógusok, felesleges verekedések, erőltetett és hatásvadász fényképezés, a
kor szépségideáljának megfelelő alkatú nők mutogatása), és ezen csak időnként
képes felülemelkedni, méghozzá a gyilkosságok pillanatában. Ám azok a bizonyos
gyilkosságok, néhány tipikus jellemző, valamint az üde és előremutató (beteg,
perverz? Á, manapság már nem az) lezárás nem csak a Psycho előtti tisztelgés –
ha ezt a filmet a nagy csízmán forgatják le, valami tehetségesebb rendező, és
néhány korrekt színész segítségével, akkor talán nem Mario Bava 1964-es Blood
and Black Lace című darabja lenne a giallók alapköve. Bizony, tisztában vagyok
szavaim súlyával, de nem mehetünk el a tény mellett, hogy ez a kicsit bénácska
amerikai film tartalmazza a vérbeli giallók szinte összes jellemzőjét, kezdve a
felső tízezertől a gyilkos stílusán át, egészen a meglepőnek mondható
befejezésig. Az evolúció alsóbb szintjén, de már erősen a The Evil Eye és a
Blood and Black Lace között helyezkedve nyit utat az új stílusnak. Éppen ezért
a gyengécske kezdés és a negatívumok ellenére is bőven fogyasztható, sőt
élvezhető darab.
A dvd a Dark Sky kiadásában önmagában is megvásárolható, de
ugyanez a lemez benne foglaltatik a Del Tenney nevével fémjelzett dobozban is,
két másik mozi társaságában, egy film áráért, így máris vásárlásra bíztatva a
különlegességekre vágyókat. A lemezen amúgy elég gyenge képpel (viszonylag
éles, de sokszor pixelesedik), angol hanggal és felirattal, kommentárral,
galériával és a másik két film bemutatóival kapott helyet a Violent Midnight.
Nem kötelező vétel, de mint mondtam, ajánlható.
A film: 7.5 pont
A dvd: 8 pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése