Böjtös Gábor kritikáiból:
Pensione paura (1977)
A Pensione paura a második
világháború idejébe repíti nézőjét, amikor is egy eldugott kis panzió lakóit
ismeri meg – bezony, ezúttal karakterrajzok is vannak, a játékidő jó része a
film elején csak a nyomasztó légkör megteremtésére, és a szereplők
megismerésére szolgál. Főszereplőnk a panzió tulajdonosnőjének (Marta) a lánya,
Rosa (Leonora Fani), aki miközben tisztában van anyja hűtlenségével, alig
várja, hogy a háborúban szolgáló apja végre hazatérjen és rendet rakjon nem
csak a családban, de a szállóban is, ahol Rodolfo (Luc Merenda) tartja
rettegésben a társaságot, nem mellesleg rendre molesztálja a lányt is, akit még
a férfi szeretője, a már kicsit öregecske, dúskeblű Jole Fierro is terrorizál
emiatt.
Rosa egyedül kis barátjában,
a lelkész unokájában bízhat, meg hát persze anyja védelmét és szeretetét
próbálja kiélvezni, amennyire csak lehetséges, egészen addig, míg egy éjszaka
valaki végez a nővel, ezzel teljes letargiába taszítva a lányt. Rosa
megpróbáltatásai azonban még ekkor sem érnek véget, mivel Rodolfo, aki már a
mozi eleje óta üldözi „szerelmével”, az anyai védelem megszűnése, és a panziót
eluraló káosz megjelenése után partnere társaságában erőszakolja meg a lányt,
amit könyörületet nem ismerő gyilkosságok követnek – célkeresztben a
rosszindulatú férfival és hasonlóan embertelen ismerőseivel.
Három évvel a meglehetősen
atmoszférikus, és nem kevésbé közismert giallója (The Parfume of the Lady in
Black) után Francesco Barilli ismét megpróbálkozott a műfajjal, és ezúttal
nyugodtan mondhatjuk azt, hogy szerencsére, elvégre ha az említett úriember
növénytermesztésbe vagy éppen festésbe kezd, szegényebbek lennénk egy remek
háborús drámával, amely alapvetően tartalmazza a giallók és thrillerek
esszenciáját. Köszönhető mindez az érdekes sztorinak, amely kivételesen nem az
éppen aktuális időkbe, és a felső tízezer intrikáit bemutató közegbe helyezve
próbálja borzongatni nézőjét, valamint a rendezésnek és fényképezésnek, amik
inkább húznak az alkotói irányba, semmint a tisztességes mesteremberek
évenkénti produkciói felé.
A gyönyörű kamerakezelésnek
és a képeknek – Gualtiero Manozzi munkája – köszönhetően (no meg a háború
éreztetésének kapcsán) eleve nyomasztó légkör uralja a vásznat, ezen pedig még
Adolfo Waitzman hátborzongató zongoratémái is löknek egyet azon irányba,
amelynél már azt mondhatjuk: ez igen, ezért már megérte leülni a film elé.
Ugyan számomra a Pensione nem egyértelműen giallo, még ha tartalmazza is a
műfaji filmek egyértelmű elemeit – inkább egy megrázó háborús dráma, mint
mondjuk A Faun labirintusa is, ami szintén inkább ezen vonalon található, nem
pedig a horrorfilmek halmazában.
A színészek többsége
nagyszerűen mutatja be a számára előírt karakter jellegzetességeit, és közülük
leginkább a Fani lány, valamint a Torsoból már ismert Merenda az, aki
fokozottan kiemelhető. Rosát sajnáljuk, miközben Rodolfót legszívesebben a
pokolba kívánnánk, ahogy azt általában tesszük az ennyire szívtelen és
mindenféle emberségtől mentes véglényeknél.
Persze a sztori végére még
némi csattanót is kapunk, így kerül fel a hab arra a bizonyos tortára… közben
meg megy fel az adrenalin, mert hát a gyomrunkig hatoló „tádádádá… tádádádá”
soha nem áll le, és mindig akkor erősödik fel, amikor azt a cselekmény abszolút
megkívánja a score-tól. Gyönyörű a film zenéje, ennél nem lehet szebben
kifejezni azt az érzést, amit Waitzman keltet bennünk szerzeményével – időnként
elszomorkodtató, máskor felemelő, de többnyire izgalmat keltő, esetleg a
méregerős suspense-tartalom megerősítésére szolgáló aláfestés… így kell
filmzenét írni.
Dráma van, némi meztelenség
van, ellenben túl sok véres jelenettel nem találkozhatunk, ami valahol ugyan
nekem is hiányzott, végül csak megvoltam nélküle, bár nem mondom, hogy zavart
volna pár látványos csonkítás, kivégzés. Ezzel együtt elmondható, hogy a PP a
meglehetősen erős képekkel éri el azt, amit más film a hiányolt elemekkel:
ahogy a kamera végighalad a folyosókon, és be-betér a szobákba, az már maga a
horror, legalábbis atmoszféra tekintetében, ami ugye a rendező előző alkotására
is meglehetősen jellemző volt.
A Pensione paura tehát
mindenképpen ajánlható a filmek kedvelőinek, főleg akkor ha nem zárkóznak el a
művészibb iránytól, és elsősorban nem a gore-t keresik egy moziban, hanem
inkább a feszültséget és a minőségi hozzáállást. No meg akkor, ha tudnak
olaszul, ugyanis a paura csak ezen a nyelven elérhető (hivatalosan). Én mondjuk
nem értem a nyelvet (sajnos), de a másfél óra így is maximálisan lekötött,
elvégre a neten megtaláltam a rövid tartalmat, a párbeszédeket és egyebeket meg
a verbális kommunikáció helyett elmesélték a képek és a hangulat.
A dvd az olasz Next
kiadványa, amely szép képpel rendelkezik. Az olasz sztereo hang nagyon jól
szól, felirat sajna semmilyen nyelven nem került a lemezre. Extrák: trailer, olasz
nyelvű interjú.
A film: 10 pont
A dvd: 7
pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
A "Pensione Paura" egy gyönyörű és fájdalmas film, csak csatlakozni tudok a cikkben leírtakhoz. Nagy kár, hogy Barilli nem vitte túlzásba élete során a rendezést...
VálaszTörlés