2014. március 15., szombat

Klaus Kinski kétszer, mint Nosferatu (1979, 1988)

Klaus Kinski kétszer, mint Nosferatu (1979, 1988)


Életemben először a „Pár dollárral többért” című Leone-westernben láttam Klaus Kinskit, és érdekes módon rövid mellékszerepe ellenére ő volt benne az egyik kedvencem. Az elképesztően öntörvényű, gyakran egész forgatásokat végigőrjöngő Kinskit sokan gyűlölték, de azt szerintem senki sem vitatja, hogy igazi jelenség volt a vásznon, akire nem lehetett nem odafigyelni. Kedvenc kollégája Werner Herzog volt, aki számos filmben (Aguirre, Cobra Verde, Woyzeck…) irányította, és próbálta kezelni a dühkitöréseit. Egyik legemlékezetesebb közös munkájuk a

Nosferatu, a vámpír/Nosferatu, az éjszaka fantomja/Nosferatu: Phantom der Nacht (1979),


melyben Kinski a klasszikus vámpíralak bőrébe bújik, és teljes metamorfózison megy keresztül. Az ismert történetben egy fiatalember (Bruno Ganz) Drakula grófhoz utazik egy ingatlanvásárlás ügyében. A gróf fogságba ejti a jövevényt, majd hajón elindul új otthona felé. Igazából nem a környezetváltozás iránti vágy hajtja, hanem látogatója felesége (Isabelle Adjani), kinek arcképére véletlenül lett figyelmes. Drakula érkezésével a pusztulás vár a város lakosaira, hacsak a szépséges feleség fel nem veszi a harcot ellene.

A „Nosferatu” Herzog egyik legjobb filmje (az Aguirre mellett). Kinski megigéző a vámpír szerepében (a maszkja egyébként napi négy órán keresztül készült), de a falfehérre sminkelt Adjani is csodálatos. Az utolsó 20-25 perc képei a pusztuló városról, a (stáb által átfestegetett) patkányokkal teli utcákkal-terekkel szintén egyedülállóak. A tempó nem túl gyors (ez majdnem minden Herzog-filmre jellemző), és érdekes módon Van Helsing karakterének teljesen marginális szerep jut ezzel is még nagyobb mozgástérhez juttatva Kinski vámpírját. A zene az Aguirréhez hasonlóan javarészt a Popol Vuh szerzeménye, amely ugyanolyan szuggesztív, mint a film főszereplői.



Sokkal kevesebben ismerik a kilenc évvel későbbi, tulajdonképpen folytatásként is felfogható

Vámpírok Velencében/Nosferatu a Venezia (1988)


című horrort, amely olasz színekben, nemzetközi sztárok főszereplésével készült el. Egy doktor (Christopher Plummer), aki Nosferatu titkainak tán legszorgalmasabb kutatója, meghívást kap egy gazdag családból származó fiatal nőtől (Barbara De Rossi), hogy vizsgáljon meg egy családi kriptát. A nő biztos benne, hogy Nosferatu (Kinski) a közelben van, és új életre kel. A vámpír meg is jelenik, és rendez egy kis vérfürdőt, majd szemet vet a ház leányaira.

A film öt (!) rendezője - egy kirúgott, három meg nem nevezett, köztük Kinski - igen élvezetes, melankolikus és pesszimista darabot forgatott misztikus és ijesztő Velencét mutatva be nézőinek. A horrorjelenetek hatásosak (bár nincs belőlük túl sok): egy idős hölgy az ablakból kizuhanva egy kerítés dárdáin végzi, úgy, mint néhány pap jóval korábban. Kinskit egyszer keresztüllövik egy böhöm puskával (ez a jelenet igen megtetszhetett az 1992-es „Jól áll neki a halál” alkotóinak), de ő meg arcszétharapdálással adja vissza a kölcsönt a lövöldözőnek (ezt extra közeliben láthatjuk). A vér ellenére az atmoszféra és a profi színészi alakítások viszik a hátukon a filmet, Plummer és Donald Pleasence nagyon jók, Kinskitől meg már az is elég, hogy jelen van, és a kamera felé botorkál (hősünk természetesen itt is kitett magáért, az eredeti rendezőt, Mario Caianót gyorsan kirúgatta, és emellett azt sem engedte, hogy vámpírrá sminkeljék). A „Vámpírok Velencében” egy nagyon kellemes csalódás, ráadásul egy remek magyar szinkron is készült hozzá Bács Ferenc, Vándor Éva, Dózsa László és Mihályi Győző közreműködésével.



Herzog Nosferatuját a Cinetel adta ki nálunk dvd-n, míg a „Vámpírok Velencében” legalább vhs-en megjelent réges-régen a Mokép jóvoltából.

Végeredmény: egy klasszikus, és egy kevésbé ismert Nosferatu-horror. Herzog filmje mesteri, és akár a legfiatalabb korosztálynak is ajánlható, míg a folytatás szintén nem lebecsülendő darab

A filmek: 10 és 9 pont




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése