Böjtös Gábor kritikáiból:
The City of the Dead aka. Horror Hotel (1960)
The City of the Dead aka. Horror Hotel (1960)
Fekete-fehér képkockákon elevenedik meg előttünk, ahogy a XVII.
századi Whitewood-ban boszorkányság vádjával megégetik a Peggy Bundy-ra erősen
hasonlító Elizabeth Selwyn-t (Patricia Jessel), aki Lucifer segítségét hívva
jól megátkozza az egész porfészket. Ugrás az időben, majd Alan Driscoll
professzor (Christopher Lee) boszorkánysággal foglalkozó előadásainak hatására
Nan Barlow (Venetia Stevenson) úgy dönt, kicsit utánajár a boszorkányságnak, és
az azzal kapcsolatos legendáknak, így bátyja és barátja ellenvetéseit figyelmen
kívül hagyva Whitewood-ba utazik, ahol a beszédes Raven’s Inn-ben száll meg. A
városka amúgy nagyon takaros… mindent köd borít, az éjszakai sötétség szó
szerint feketébe öltözteti a XVII. századi stílusban épített várost, amelynek
lakói feketében járják az utcákat, és jól megbámulják a leányt. Szívet
melengető hely, minden jóérzésű és intelligens ember menekülne onnan, de Nan
inkább kutat, aminek eredménye, hogy jól el is tűnik. Mivel a két hétre
tervezett utazás után nem tér haza, a bátyus, és a barát a whitewood-i pap
lányával együtt a keresésére indul, ám mikor elmerülnek a városka sötét
múltjában és jelenében, szörnyű titokra lelnek az Elizabeth Selwyn vezette
sátánimádó szekta kapcsán.
A John Moxey (megannyi remek és kultikus tévésorozat,
valamint a Circus of Fear direktora) rendezte The City of the Dead egy
rendkívül stílusos és hangulatos gótikus horror abból az évből, amelyben a
gyönyörű, Mario Bava rendezte Black Sunday is megszületett – két remek darab
ilyen rövid idő alatt, már-már fantasztikus élmény lehetett az akkor
mozilátogatók részére. A fogadó közelében lévő ködös temető, maga a whitewood-i
külső eleve remek hangulatnak ad alapot, és akkor még ott van a két szerepet
játszó Patricia Jessel, illetve Christopher Lee is – elmondható, hogy a „sötét
oldal” ezúttal magasan vezet a jó oldallal szemben… a sátánistákat játszó
színészek alakításai lemossák a többieket a színről. Persze a másik oldalon is
vannak megfelelő alakítások (Stevenson kifejezetten jó), de nálam egyértelműen
a már említettek vezettek. És akkor a rendezés, a hangulat, a zene, és a többi
apró részlet… az akkoriban még Vulcan néven futó Amicus gyártása alatt készült
mozi több csúcsjelenettel is rendelkezik. Ilyen például, amikor Nan az ablakon
kinézve a temetőben masírozó, gregoriánt danolászó sátánista szektát figyeli meg
– már-már könny csordul az ember szeméből, annyira szép ez a pillanat –, de
talán a maximumot az nyújtja, amikor Nan barátja a temetői leszámolás során
utolsó erejével is igyekszik a szent jelképet ellenfelei ellen fordítani. Remek
pillanatok ezek egy remek alkotásból, amely nyugodtan ajánlható a gótikus
horrorok, illetve a klasszikus horrorfilmek szerelmeseinek.
A dvd a VCI tulajdona, ám egy-két kiadványukhoz képest
meglepő az eredmény, hiszen feliratot ugyan nem kapunk az angol hang mellé, a
kép gyönyörűen feljavított állapotban került a korongra, és még extrákat is
kapunk: kommentár, interjúk, galéria, trailerek várják az érdeklődőket.
A film: 9.5 pont
A dvd: 8.5 pont
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése