Kristályszemek/Occhi di cristallo/Eyes
of Crystal (2004)
A giallo egy csodálatos
filmes műfaj. Vegyíti a pszichothrillert, a thrillert, a horrort és az erotikus
filmet, és erőteljesen a figurái lelki állapotára, sőt, azoknak sötét oldalára
fókuszál. Előhozza számos karakteréből a perverzitást, a vad szenvedélyeket… és
még hosszasan sorolhatnám. Jelesebbnél is jelesebb művelői közül talán már csak
Argento nevezhető aktívnak, de összességében mára a műfaj (sok másik mellett) a
vegetálás állapotában van. Ezért is volt meglepetés 2004-ben, amikor Eros
Puglielli leforgatta az „Eyes of Crystal” című filmet, ami bizony a giallók
legszebb hagyományait próbálja követni. Minden, a műfajra jellemző elem
megtalálható benne: titokzatos gyilkos, némi okkultizmus, feltörő sötét
múltbéli emlékek, valamint halálos veszélybe kerülő fiatal nő is.
Hogy Puglielli milyen
sikerrel jár a filmjével? Megmondom őszintén, engem nem késztetett „A giallo
újra él!”-felkiáltásra. Tisztelem a szándékot, és örülök, hogy a mai kockázatmentes
filmgyártásban valaki ilyesmivel próbálkozik, de a végeredmény erősen felemás.
Bár a fényképezésre nem lehet panasz, és a hatásos helyszínekre sem, valahogy a
dolog ismét az érzéken, a tehetségen bukik el. A történet (rejtélyes
sorozatgyilkos hajszol fiatal nőt, akibe a nyomozó szerelmes lesz) egyszerű, és
Argento ebből csodákat csinálna. A film azonban mégsem működik igazán; túl
mechanikus, a képek sajnos csak pillanatokra tudják elvonni a figyelmet a történetről
(valljuk be, Argento sem végletekig bonyolult történeteiről híres, de ahogyan
atmoszférát teremtett, az tanítanivaló), melyben így láthatóvá válnak a logikai
buktatók, és a finálé erőltetettsége is szembetűnő. Utóbbi egyébként elég
nevetséges is, gyilkosunk ugyanis, miután kilétére fény derül, rémesen bugyután
viselkedik, simán leléphetne, vagy elintézhetné hőseinket, mégis inkább az
amerikai thrillergonoszokra jellemző bénázást választja. Ezenfelül a gyilkos
személye a film legnagyobb hibája is, hiszen olyan ismert színész játssza,
akinek nem sok dolga van közel másfél órán át, tehát lehet sejteni, hogy ő lesz
a kakukktojás, mert különben azért a pár egyéb jelenetért úgysem szerződtették
volna le.
Félreértés ne essék: az
„Eyes…” önmagában nem olyan rossz, mint amennyire vesztesen kerül ki mondjuk
egy „Deep red”-del való összehasonlításból. De sajnos ebben a műfajban a
klasszikusokkal történő összehasonlítás egyszerűen megkerülhetetlen.
Végeredmény: Eros Puglielli legalább megpróbálta...
A film:
5,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése