2014. március 16., vasárnap

La Bête/The Beast (1975)

Böjtös Gábor kritikáiból:

La Bête/The Beast (1975)


Pornográf és szégyentelen szemét? Öncélú celluloid-hulladék? Animal-szexet és erkölcstelenséget népszerűsítő provokáció? Sok mindent mondtak erre az alkotásra a saját idejében (és azóta is), mielőtt évtizedekre bannolva lett volna, ám ezek a kijelentések, még ha kapargatják is a valóság felszínét, ennyivel nem lehet letudni Walerian Borowczyk kultikus filmjét.
A lengyel származású rendező nem mellesleg hazája animációs filmes forradalmának egyik legjelentősebb alakja volt a hatvanas években, hogy utána a hetvenesekben Polanski mintájára Franciaországban találjon menedéket a művészfilmes zsenije, ahol immáron kiérhetett tehetsége, amelyet ezután leginkább az erotikus art mozikban kamatoztatott.
Bár Borowczyk a mai napig a meg nem értett művészek közé tartozik, ráadásul bizonyos érdekeknek megfelelően munkásságára is kellő homály borul, hogy még csak véletlenül se kelljen vele komolyabban foglalkozni, nem lehet elmenni szó nélkül azon tény mellett, hogy kezei közül több klasszikus is napvilágot látott, melyek közül talán a „The Beast” az, amely a legprovokatívabb, legfelkavaróbb, és leginkább a saját útját járó darab.

Minden úgy kezdődik, akár egy Shakespeare-komédia, avagy a gondban lévő francia birtokra fiatal lány érkezik, aki családjának köszönhetően a házigazda utolsó reménye, miszerint fiával (Mathurin) összeházasodva Lucy és a Broadhurst família megmentheti a teljes anyagi csődtől, valamint a kihalástól az arisztokratikus l’Esperancéket. Lucy és Mathurin már egy ideje leveleztek, ám természetesen valós találkozás híján már nagyon várják a személyes kontaktust. Ettől függetlenül a szűzies és tiszta erkölcsű lány érkezése még nagyobb erőket szabadít fel, mint azt sejthetnénk a kapcsolat alakulásának tudtával, elvégre ahogy begördül nagynénjével a birtokra, ott Mathurin lovainak párzásával szembesül – itt találkozhatunk először a bestiával, amely ekkor még csak a csődörben, és a kancában szabadul el, miközben állatias vágyaik kendőzetlenül kerülnek a nagyvászonra, és ami alatt Lucy-ban is kapargatni kezdi a felszínt valami belső erő…
Ahogy Lucy lassan szembesül a testiséggel a kastély falain belül (először a lovak, majd könyvek és legendák az erdőben élő bestiáról), úgy olvad le róla a jólneveltség, és a tör belőle elő a nyers, elfojtott szexualitás. Éjszakai álmaiban az időben visszautazva Romilda (Sirpa Lane) küzdelmét látja az erdei bestiával, ébredés után pedig saját maga testével igyekszik megbirkózni, miközben rendszeresen megtalálja legérzékenyebb pontjait, hogy végül az önkontrollról megfeledkezve tépje le hálóingjét, és támadja le valamivel arrébb alvó leendő férjét.

A La Bête, akárhogyan is próbálták befeketítetni a nevét, nem pornográf, és nem öncélú. Kétségtelenül kiverheti a biztosítékot, van benne némi polgárpukkasztás is, de ha nem csak egy-egy jelenetet kiemelve (és esetleg a többit meg sem nézve) kiáltunk az ízlés- és gondolatrendőrségért, és hajlandóak vagyunk végigülni a néhol unalmasnak tűnő másfél órát (vagy vágatlan, teljes verzió esetén a pár perccel hosszabb változatot), akkor maximum pár „alszom rá egyet” után kiérik bennünk a film értelme és mondanivalója – ekkor pedig már nem lesz sem öncélú, sem beteges (csak egy kicsit), inkább csak egy art mozi, amely kendőzetlenül mutatja a valóságot.
A teljes The Beast egy utazás a vágyak földjére, méghozzá az ártatlanság elvesztésének kendőzetlen bemutatásával. Szokták volt mondani, hogy egyetlen dolog választ el minket az állatvilágtól, és ez az intelligencia, amely gátat szab a bennünk is ott rejlő bestiának (már akinél, de hát ugye intelligencia függvénye az egész, így alulképzett, szellemileg alultáplált embertársaink cselekedetei sem véletlenek). Azonban ez a bestia ott rejtőzik, és hajlamos a hirtelen kitörésre – nemi elfojtások esetén meg aztán pláne.
Ezt a bestiát láthatjuk először a lovak párzásakor, majd akkor, mikor a ház egyik nőtagja rendszeresen a fekete bőrű szolgával kavar (jellemző a fel-feltörő bestiára, ahogy a lány még az aktus után is kielégületlenül létesít bizarr szexuális kapcsolatot az ágy fatámlájával), és végül Lucy és Romilda párhuzamában. Alapvetően persze Romilda erdei kalandja Lucy vágyainak és bestiájának szellemi kivetülése, nem véletlen ezért az sem, hogy mikor Romilda idővel átadja magát a szörnyeteg szexuális közeledésének, Lucy is rátalál kezével teste rejtettebb részleteire, majd mikor Lucy-ban visszavonulót fúj a testi élvezet, az álmok szörnyetege is értelmét veszti, mit követően Romilda zavartan és értetlenül hagyja el a helyszínt – nem bírja feldolgozni a történteket, minekután a benne rejlő állatias erő visszavonulót fújt, nem tud azonosulni azzal a korábbi énjével, amely már-már a halálba kergette vágyaival az ösztöneit nem takargató állatot.



A La Bête tehát alapvetően egy Szépség és a Szörnyeteg, egy felnőtt meseváltozat, amely egyben választ ad (?) az emberekben megbújó ösztönállatra irányuló kérdésekre. Ha ez a válasz nem is teljesen egyértelmű, azért van benne valóság, hiszen a filmhez hasonlatosan a tiszta és törékeny nők képesek a legállatiasabban szabadjára engedni vágyaikat, amennyiben lerombolják a belső ösztöneiket elzáró falakat, nem mellesleg a belső ösztönállat talán mindannyiunk számára ismert ellenség, legyen szó egy szimpla kísértésről, vagy éppen a mindennapok találkozásairól – vérmérséklet és intelligencia alapján lehetne válogatni, ki és hogyan éli meg ezeket a pillanatokat, hogyan reagál, mennyire erős az őt érő ösztöni „támadás”.
A mozi mindenesetre mindezt kendőzetlenül tárja nézője elé. Kezdődik minden a lovakkal (amely jelenetet sok helyen elismételték), és teljesedik ki az erdei bestiával és Romildával. Mivel a szörnyeteg egy szőrbe bújtatott színészt takar, hatalmas, állatias műfarokkal, nem beszélhetünk tényleges „bestiality”-ről, de erősen rezeg a léc, ráadásul azután, hogy a lány átadja magát támadójának, láthatunk mindent, amit csak el tudunk képzelni – van itt lábfétis, orális szex, mell-szex, és véget nem érő, literekben mérhető ejakuláció. Az oké, hogy a hetvenes évek a szexuális szabadság lázában égett, és abban, hogy mindez a nagyvásznon is bemutatásra kerüljön, de valahol meg tudom érteni a cenzorokat is a „The Beast” esetében, még ha egyet nem is értek velük, elvégre továbbra is tartom, hogy ez nem egy pornó (nem is lehetne; nincs tényleges behatolás, vagy ember-ember közötti, látható grafikus szex).
A képek meglehetősen szépek, a karakterek és párbeszédek néhol valószerűtlenek, a szexualitás nyers erejű, és bár a lányok nem túlzottan mutatósak, Lucy legalább valóban ártatlannak és tisztának tűnik érkezésekor, így még hihetőbb az az átalakulás, ami a szemünk előtt zajlik le.




Borowczyk alkotása tehát egy méltatlanul keveset emlegetett mű, amely rendesen és rendszeresen kielemezve sok hasznos választ és akár kérdést is szülhetne megfelelő körökben. Jelentősége egyértelmű (tabuk ledöntése, vagy art mozis stílusa szempontjából egyaránt), ezért kifejezetten ajánlott a művészfilmek, az erotikus filmek, illetve az elgondolkodtató mozik kedvelőinek. Az Egy kolostor belsejében mellett kötelező helye van a polcon.

A The Beast amerikában a Cult Epics jóvoltából egy limitált (10.000 példányban készült el) kiadásban is megvásárolható volt (jelenleg már nem beszerezhető – vagy maximum csillagászati áron –, csak az egylemezes verzió), amely három dvd-t, valamint egy képekkel teli kis könyvet takar. Mindez sorszámozva (nekem a 07535-ös jutott). Az első lemezen ott a mozi rendezői változata szép (16:9-es) képpel, francia és angol hanggal, angol felirattal, míg a harmadikon fellelhető a teljes verzió is, szintén francia hanggal és angol felirattal. A maradék helyen az extrák találhatók. Amennyiben lehetőség van rá, érdemes beszerezni ezt a gyűjtői változatot, de amúgy bőven megteszi a szimpla dvd is, elvégre maga a film a lényeg, az pedig igazi filmtörténeti darab. Extrák: füzet, trailer, galériák, interjú, életrajz, werkfilm.

A film: 10 pont 
A dvd: 9,5 pont

(A kritikáért köszönet illeti Böjtös Gábort)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése