La orca aka. Snatch (1976)
A 14 éves Alice-t elrabolja
egy három tagból álló banda. Egy lepattant vidéki házba viszik, és az ágyhoz
bilincselik. A cél természetesen szép zsíros váltságdíj kikövetelése a
szülőktől, de a tárgyalások lefolytatásáig, illetve a dűlőre jutásig váratlanul
egyre több nap telik el. Ezalatt a legtöbb időt a fogollyal töltő emberrabló,
Michele beleszeret a tinédzserbe, aki viszonozza az érzelmeit… vagy csak úgy
tesz?
A jól csengő névvel bíró
Eriprando Visconti (a nagy Visconti unokaöccse) filmje is azon olasz társadalmi
drámák sorába illeszkedik bele, amelyek tükrözik az ország lakosságának ekkori
sanyarú helyzetét, különös tekintettel a vagyonos, és szegényebb rétegek közti
különbségekre. A gazdagnak gondolt család sokáig nem fizet, az idő telik, a
fogvatartott és elrablója között pedig még a kritikán aluli körülmények
ellenére is szerelem szövődik, nagy tervekkel. Vagy mégsem? Lehet, hogy csak a
túsz dobja be hamvas bájait a szabadulás érdekében, a lenézett, megvetett,
társadalom aljáról jövő söpredék vélt állati ösztöneire alapozva? Mindenesetre
a befejezés a létező legnegatívabb megoldást választja, szinte teljesen olyan
kicsengéssel, mint amilyennel például az egy évvel korábbi, 1975-ös „Night
Train Murders” (Aldo Lado) rendelkezik (és a két filmet még az egyik színész,
Flavio Bucci személye is összeköti).
A film hangvétele és stílusa
az ekkoriban az olasz filmre jellemző realista-naturalista irányvonalat követi
aránylag sok dialógussal. Mint ezeknél a mozgóképeknél megszokhattuk, erős a
társadalomrajz, brutális az erőszak, és magas a szexuális tartalom (utóbbinak
köszönhető, hogy az olasz társadalmi drámák és thrillerek nagy része időnként
szimplán exploitation filmként van elkönyvelve). A bűnözők - legalábbis akiket
látunk - kisstílű fickók, akik pénzben reménykednek. Egyiküknek családja van,
és rengeteg költsége (kórházi számlák, gyerek stb.). A túszba beleszerető
emberrablónak (Michele Placido játssza) is nagy tervei vannak, de az végig
sejthető, hogy ezekből a tervekből semmi sem lesz. És lőn.
A túszt a persze 14 évesnél
valamivel idősebb (született: 1954, Oldenburg, NSZK) Rena Niehaus alakítja,
meztelen jeleneteit majdnem mindenütt fel lehet lelni, bár a filmben nézve ezek
mind ártalmatlanok, és csak a túszejtés/őrzés realista ábrázolását szolgálják
(a szex meg szex). A film maga lassú, és elég vékony, de a befejezés
kijózanító, cinikus, elég érdekes és nem kíván mindent a néző szájába rágni.
A Camera Obscura nevű kiadó több hónapja tervezte kiadni e filmet dvd-n, mire nagy nehezen sikerült, az olaszoknál viszont már korábban megjelent, de angol vonatkozás nélkül.
Végeredmény: Túszdrámába oltott szociáldráma a hetvenes évekből
A film:
7,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése