Távozz, barátom!/Az ördög hatalma/The Possession of Joel
Delaney (1972)
Egy tősgyökeres arisztokrata
nő, Norah Benson két gyermekével minden gond nélkül él kényelmes New York-i
lakosztályában. Igen jó kapcsolatot ápol öccsével, Joellel, aki egyszer csak
furcsa változáson megy keresztül. Természete egyre erőszakosabb lesz, spanyolul
káromkodik és a rendőrséggel is meggyűlik a baja. Norah nyomozni kezd, és arra
a megállapításra jut, hogy öccsére egy sorozatgyilkos lehet hatással, aki női
áldozatait lefejezi. Norah ezután eljut egy idős boltoshoz, és ráveszi, hogy
segítsen. Az - a nő megdöbbenésére - közli, hogy Joelt egy idegen lélek
kerítette hatalmába, amelyet ki kell űzni belőle, minél hamarabb…
Érdemes megfigyelni a Joel
Delaney készítési évét: bizony, egy évvel vagyunk „Az ördögűző” előtt, és Waris
Hussein filmje már ekkor alaposan megismertette az ördögűzés fortélyait a
nézővel. A filmről azonban legelőször is meg kell állapítani, hogy első
osztályú, és valódi unikum. Unikum, mert a főszerepet a nem éppen horrorokban
jártas Shirley MacLaine játssza; mert a rendezői széket az a Hussein foglalja
el, aki szinte csak és kizárólag tévéfilmeket rendezett; mert a horror mellett
nagyon éles határvonalat fest amerikaiak és az amerikai etnikumok között (elég
csak MacLaine ormótlan, kirívó szőrmekabátjára gondolni a Puerto Ricó-i
negyedben); és unikum azért is, mert az igen korai évszám ellenére helyenként
meghökkentően brutális jeleneteket látunk a vásznon.
Itt van mindjárt az
ördögűzés jelenete, amelynek legenyhébb jelzője talán az „autentikus” lehet. Ez
a jó néhány percig tartó jelenetsor gyengébb idegzetűeknek nem igazán ajánlott,
és erre bizonyítékul legyen elég annyit leírnom, hogy a jelen lévő MacLaine
arcán néha valódi félelem látszik az orra előtt játszódó szeánsz láttán.
De ha ez még nem lett volna
elég, akkor az i-re a pontot a finálé teszi fel, amely majdnem mindenkinél
kiütötte a biztosítékot a film nézői közül. Elöljáróban a befejező képsorokról
(körülbelül 15 perc) talán annyit, hogy Stephen King egyszer azt nyilatkozta,
hogy a Joel Delaney-be véletlenül futott bele egy tévécsatornán, és egészen
elborzasztotta a befejezés kegyetlensége, amely ma valószínűleg NC-17-es
besorolást kapna. És hogy mi zajlik a tengerparti házban ebben a negyedórában?
Hogy ne lőjem le a poént, azt mondanám, dominózás és tánc, de hogy azért
valamit el is áruljak, a vásznon MacLaine, és - főleg - két tizenkét év körüli
gyermekének testi-lelki bántalmazása és megalázása folyik oly mértékben, hogy
ezért manapság a gyermekvédelem is vizsgálatot indítana a film készítői ellen.
Ennek ellenére érdekes módon a Joel Delaney-t vágatlanul hozták forgalomba, és
az amerikai, sőt, az angol dvd is csonkítatlan.
Hussein filmje egyébként úgy
kéthavonta feltűnt a szép emlékű Filmmúzeum csatorna éjszakai kínálatában is, a magyar
szinkron teljesen rendben volt azon a kópián, bár vhs-kiadásra egyáltalán nem
emlékszem.
(Update: Az ördög hatalma - ezen a címen forgalmazta a szép emlékű Hungarovideo...)
(Update: Az ördög hatalma - ezen a címen forgalmazta a szép emlékű Hungarovideo...)
Aki szereti a hetvenes évek
horrortermését, annak kötelező a Joel Delaney, de mindenkinek ajánlható, aki
valami szokásostól eltérőt szeretne látni, olyasvalamit, ami bátran feszegeti a
határokat.
Végeredmény: Mesteri
Ördögűző-előfutár felkavaró befejezéssel
A film: 10
pont
A dvd: 7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése