Kampókéz/Candyman (1992)
Az egyetemista Helen úgy
dönt, hogy tanulmányt ír a városi legendákról, pontosabban Kampókézről, aki
akkor jelenik meg a monda szerint, ha valaki a tükör előtt ötször hangosan
kimondja a nevét. Helen maximalista módon szeretné megírni a dolgozatot, ezért
tetemes időt szentel az adatgyűjtésnek. Barátnőjével kimegy egy olyan
helyszínre is - egy életveszélyes, bandák által uralt városrészre -, ahol egy
szintén kampóval dolgozó sorozatgyilkos szedte az áldozatait. Helen sok mindent
megtud, de aztán elszabadul a pokol: a rendőrség gyilkossággal vádolja,
környezete dühöngő őrültnek nézi és egyre-másra megjelenik előtte egy óriási
termetű fekete férfi, jobb keze helyén méretes kampóval… Kampókéz ugyanis
Helent szemelte ki magának, hogy beavassa véres örökségébe.
Négy évvel a rendkívül
színvonalas „Paperhouse” (1988) után Bernard Rose rendező Clive Barker „The
Forbidden” című regényének szentelte a figyelmét - és egy modern remekművet
alkotott. Rose-nak sikerül abban a komponensben maximálisat nyújtania, amely a
legfontosabb egy horrorfilm esetében: az atmoszféra megteremtésében. Módfelett
hatásos és ijesztő, ahogy a két barátnő a teljesen lepusztult városrészben
(amely a regényben Liverpool) a különböző bűnöző elemektől figyelve, a mocsoktenger
közepén nyomoz a sorozatgyilkos (és a legenda) után. Mikor e jelenetsornak vége
szakad, és a néző már-már azt hinné, hogy ismét civilizált környezetben
követheti Helen „tanulmányútját”, feltűnik maga a címszereplő, akit Tony Todd
alakít, és akitől gyengébb idegzetű filmkedvelők olyan mértékben fognak frászt
kapni, hogy egy időre valószínűleg az összes tükröt le fogják szedni a falról.
Rose bravúrosan alkalmazza a figurát, és különösen annak orgánumát: Todd hangja
szinte mindent betölt, akkor is, amikor őt magát éppen nem látjuk sehol.
Toddtól tehát a frász fog bennünket kerülgetni, attól meg pláne, amikor pár
száz darázzsal borítja be Madsent (aki egyébként allergiás a méhekre, ezért egy
mentőkocsi mindig készenlétben állt a forgatás helyszínén - már csak Todd miatt
is, aki tényleg a szájába vette az élő fullánkosokat).
Madsen mellesleg élete
alakítását nyújtja, sem előbb, sem később nem kapott a „Kampókéz” Helenéhez
fogható főszerepet (és ezt is csak mázlival, ugyanis az ekkor még noname Sandra
Bullock is pályázott a szerepre).
Az író-rendező Rose másik
ütőkártyája a hibátlan atmoszféra mellett az eredetiség, méghozzá az
intelligens eredetiség. A „Candyman”-t ugyanis nem lehet más horrorfilmekhez
hasonlítani, és igazából a műfajon belül sem kategorizálni. Ahogy mondtam, az
intellektuális eredetiség uralja a filmet: a csendes jelenetsorokban is
jelenlevő nyomasztó hangulat, a történet komplexitása, a véres jelenetek
elborzasztó brutalitása, a középpontban álló, címszereplő figurából áradó
audiovizuális energia és végül, de messze nem utolsósorban a filmzene, melynek
szerzője ekkor még nem nagy horrorfilmes munkássággal bírt (sikerült Philip
Glasst megnyerni a zenéhez, aki később nem volt magával - és más egyébbel sem -
túl elégedett).
A vicc az, hogy a „Kampókéz”
az én esetemben dvd-n kelt életre. Egy eléggé elrongyolódott videokazettán
láttam először, és az „egészen oké” volt az első benyomásom. Ilyen
impresszióval nem sűrűn szoktam filmet újranézni, de a „Kampókéz” azon kevesek
közé tartozott, amelyek nem hagytak békén, és lám, dvd-n teljesen újjászületett
a film, és az „oké” kategóriájából egészen a mesterműig kúszott fel a
ranglétrán. A remek operatőri munka, Glass zenéjének tisztasága, a színes bőrű
szereplők szlengje és főleg Tony Todd iszonyatos orgánuma új tartalommal
töltötték fel az amúgy is színvonalas sztorit. Bár közimádatnak örvend a
szinkron (Todd Koncz Gábor hangján szólal meg), nálam Rose filmje csak eredeti
hanggal nézendő. Már ezért a filmért érdemes volt kitalálni a lézerlemezt.
A dvd a Budapest Film szép emlékű Universal-csomagjában jelent meg, bár anno a Warnernél is kijött horribilis,
7000 forintos áron. Az
angol sztereó kötelező még szinkronfüggőknek is, hiszen Todd saját hangját
hallani kell. Extrák nincsenek, de ez ne akadályozzon meg senkit abban, hogy a
kilencvenes évek egyik legjobb, legeredetibb horrorját a polcra tegye.
Végeredmény: Mesteri, eredeti horror kultikus címszereplővel
A film: 10
pont
A dvd: 8
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése