Mia Farrow háromszor (1968-1977)
Elöljáróban annyit: három remek horrorfilm rövid ismertetője
következik. Az első egy messze földön csodált klasszikus, a másik kettő azonban
már kevésbé ismert, holott színvonalában mindkettő a legmagasabb kategóriát
képviseli.
Kezdjük azzal, amit úgy nagyjából minden horrorrajongó
ismer:
Rosemary gyermeke/Rosemary’s Baby (1968)
Rosemary Woodhouse és férje, Guy új otthonra lel egy
kísérteties házban, ahol Guy gyorsan az idős szomszéd házaspár bűvkörébe kerül.
Amikor Rosemary teherbe esik, szörnyű gyanúja támad, meggyőződése, hogy egy
sátánista szekta el akarja venni, és fel akarja áldozni születendő gyermekét.
Az Ira Levin könyve alapján készült „Rosemary gyermeke” a szuperlatívuszok
filmje (és a valaha készült egyik legszöveghűbb regényadaptáció), több mint két
óra nyugodt tempójú zsenialitás Roman Polanskitól, aki minden milliméternyi
filmkockán megtalálja a legijesztőbb beállítást, színészeiből pedig kivétel
nélkül a legjobbat hozza ki (Ruth Gordon például Oscar-díjig jutott). A többi
már csak hab a tortán, egy emlékezetes álomjelenet, melyben Rosemary-t
megerőszakolja valaki (vagy valami), vérfagyasztó zene és a horrortörténelem
egyik legjobb befejezése is itt látható. És akkor e cikk főszereplőjéről - Farrow
csodálatos, az általa játszott Rosemary talpraesett, sajnálatra méltó,
stílusteremtő (számtalan film másolta le a karaktert, frizurát, mindent),
vagyis hősnőnk horror-pályafutása igen emlékezetesen indult útjára.
Ez a klasszikus megjelent itthon dvd-n a UIP-Dunafilm
jóvoltából szép képpel, csak felirattal és egy rövid werkfilmmel. Mára már
alig-alig beszerezhető (legalábbis idehaza).
Ezután nézzük az angol produkcióban, Richard Fleischer által
vezényelt
Vakrémület/See No Evil aka. Blind Terror (1971)
című filmet. Farrow-nak kihívásokkal teli szerep jutott, egy
vak nőt játszik, aki váratlanul azzal szembesül, hogy családja holtan hever
szerteszét a nagy vidéki házban, és a gyilkosnak hamar tudomására jut, hogy
maradt még egy túlélő. A Farrow által életre keltett Sarah gyorsan elnyeri
szimpátiánkat nemcsak állapota, de ügyessége révén is, hiszen - és azt hiszem,
ezzel nem lövök le nagy poént - a gyilkosnak meglehetősen nehezére esik
becserkésznie őt vaksága ellenére is. Lassú felvezetés, vérfagyasztó kóválygás
a házban (példás kamerakezeléssel, a gyilkosnak mindig csak a barna csizmáját
látjuk), majd csavaros befejezés jellemzi a filmet, amely minden igényt
kielégít. Érdekes módon a „Vakrémület” thrillerként van elkönyvelve, holott
tele van klasszikus horrorelemekkel, még ha a grafikus erőszak hiányzik is
belőle (PG-s korhatárt is kapott ennek megfelelően a tengerentúlon), ráadásul
én ismerek olyasvalakit, akit ez a film jobban kiborított, mint „Az ördögűző”.
Figyelemre méltó rejtélyt állít a néző elé a gyilkos motivációja, amely egy
perc magyarázatot sem kap, csak halovány utalásokat - ezeken utólag eltűnődni
legalább olyan izgalmas, mint magát a filmet nézni. A „Vakrémület” a magyar
vhs-korszakban megért egy kiadást, méghozzá a Mokép jóvoltából, feliratosan.
Külföldön természetesen manapság is bőven elérhető dvd-n.
Végül elérkeztünk a harmadik, egyben utolsó állomásunkhoz,
A lány szelleme/The Haunting of Julia aka. Full Circle
(1977)
című kanadai-brit koprodukcióhoz. Farrow egy kétségbeesett
ex-anyát játszik; azért ex, mert szerencsétlen módon lánya egy félrenyelés (és
Farrow hamvába holt gégemetsző kísérlete) következtében meghal. A nő nagyon
nehezen tér vissza a rendes kerékvágásba (érthető módon), ráadásul férjével
(Keir Dullea a 2001-ből) is összeveszik. Úgy fest, kezdenek rendbe jönni a
dolgok, hiszen beköltözik egy szép, tágas házba, de hamarosan furcsa,
szellemekre utaló jelenségekre lesz figyelmes. A dolgok hátterében egy régi
történet áll, melynek szereplői még élnek, de korántsem lehetnek büszkék a
múltjukra.
Ha lehetséges, „A lány szelleme” talán még az 1971-es
mozinál is erőteljesebb one woman-show-t biztosít Farrow-nak, aki él is a
lehetőséggel, és így főként őmiatta, de Richard Loncraine produkciója jelentős
élményt szerez a nézőjének. Bár ez a film néhány elemében konvencionálisabb, a
halálesetek valahogy kiszámíthatóak, viszont a befejezés nagyon-nagyon
mellbevágó (és ha lehet így kifejezni, gyönyörűen kivitelezett): ahogy Farrow-t
látjuk a székben ülve, és ahogy megfordul körülötte a kamera, azt egy ideig
garantáltan nem feledjük el. Megjegyzendő még a nívós zene is (Colin Towns
nevéhez fűződik), de úgy összességében is technikailag teljesen rendben van „A
lány szelleme”.
Őszintén szólva e három filmet megtekintve nagyon sajnálom,
hogy Mia Farrow nem szerepelt többet kedvenc műfajunkban (az Ómen-remake-ről
szándékosan hallgatok, így mindenkinek jobb), bár az is tény, hogy a nyolcvanas
években főleg Woody Allen rendezése alatt további világszínvonalú alakításokat
tett le az asztalra. Remélem, azért egy jó horrorsztoriban is viszontláthatjuk
még a jövőben.
A filmek: 10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése