Pretty Baby (1978)
New Orleans, 1917: egy bordélyház a város közepén, benne a
madám és lányai, valamint még egy lány, aki még csak 12 éves, de már mindent
tud arról, ami a kulcsra nem, csak kilincsre zárt ajtók mögött történik
prostituált és kuncsaft között. Violet nagyon jól érzi magát a házban, és
anyjával is jó a kapcsolata. Éppen testvére születik, majd nemsokára újabb öröm
éri: megjelenik a házban egy Bellocq nevű idegen, akivel barátságot köt.
Bellocq azért jött, hogy lefényképezzen néhányat a prostituáltak közül, de pár
nap múlva megdöbbenve lesz szemtanúja annak, ahogy a madám elárverezi Violet
szüzességét néhány pénzes uraság között. Változik a helyzet viszont, amikor
anyja váratlan esküvője után Violet a fényképészhez költözik, és össze akar
vele házasodni…
Louis Malle, az európai filmművészet egyik legnagyobb alakja
számos provokatív filmet készített pályája során. A vérfertőzés témáját érinti
például a „Szívzörej” című művében (1971), a „Pretty Baby” pedig a
gyermekprostitúciót veszi górcső alá. A téma grafikus ábrázolása mind a mai
napig tabunak számít a mainstream, de egyéb mozik világában is, tehát a „Pretty
Baby” nyugodtan nevezhető unikumnak is.
Malle hihetetlenül kockázatos vállalkozása természetesen
egyáltalán nem működne a 12 éves Violetet játszó, 1965-ben született Brooke
Shields nélkül. Hogy rövidre fogjam, Shields bámulatos. Valószínűtlen szépsége
mellett meglepően éretten színészkedik, ráadásul - jó nagy botrányt okozva -
számos jelenetben teljesen ruhátlanul jelenik meg. E jelenetek forgatásán
egyébként Shields anyja is jelen volt, de a filmbéli anyját játszó Susan Sarandon
is pártfogásába vette a színésznőpalántát, és felkészítette a szerep
nehézségeire (Sarandonnak már volt némi tapasztalata e téren). De mivel a
hetvenes években járunk, amikor a szex és a meztelenség még nem volt fölösleges
nyűg a vásznon (és a rendezők bánni is tudtak vele), ezek a jelenetek abszolút
természetesen peregnek a szemünk előtt. Malle semmiféle szenzációt nem
hajhászik, kamerája csak dokumentál, és az idő nagy részében Violet arcára
közelít rá, mintegy tudakolván, hogy mi is járhat ennek a 12 éves gyermeknek a
fejében akkor, amikor nyilvánvaló, hogy nagyon rövid idő alatt kell nemcsak
testileg, de lelkileg is felnőtté válnia.
A „Pretty Baby” minden egyes elemében a legmagasabb
színvonalat nyújtja: Sven Nykvist operatőri munkája a megszokott módon
világklasszis (lásd még: Bergman filmjei), a zene többnyire hangulatos
zongorakompozíciókból áll (Oscarra jelölték), a szereplőgárda pedig Shields
körül szintén a legtöbbet adja a nézőnek. Keith Carradine-t a kritikusok
szidták, teljesen jogtalanul; Sarandon tökéletesen hiteles mint az
életviteléből mindenáron kitörni akaró prostituált, de remek bölcsességeket
hallunk a madámot játszó Frances Faye, vagy a zongoristát alakító Antonio
Vargas szájából. A lényeg azonban mindenképpen Shields: a kamera többnyire
mindenhová őt követi, egészen a befejező jelenetig, amikor egy egészen másfajta
fénykép készül róla, egy olyan, amelyen már egy teljesen új, normális életet
elkezdő gyermek látható.
A dvd az egész Európában (csak nálunk nem) kiadott
Paramount-lemez. A kiadás természetesen vágatlan (bár néhány fórumon az
ellenkezőjét híresztelték), és többek között angol mono hanggal, valamint 11
féle (köztük angol) felirattal rendelkezik. A címlap, amelyen Shields látható
egy játékbabával a kezében, egyszerűen gyönyörű.
Végeredmény: Hihetetlenül kockázatos koncepció, amely Malle keze alatt teljes sikerré változik
A film: 10 pont
A dvd: 7 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése