2019. szeptember 29., vasárnap

Mio caro assassino/My Dear Killer (1972)


Mio caro assassino/My Dear Killer (1972)


Az úriember a tó partján áll, mögötte egy markológép. Esetleg a tóban keres valamit, és ehhez kell a munkagép? Ha igen, a tervből semmi sem lesz, ugyanis a sofőr indít, a markoló váratlanul lecsap - a fejében nagy terveket forgató úriemberre. Néhány pillanat múlva a szerencsétlen két darabban hullik a földre. Vajon miért kellett meghalnia? A helyszínre érkező felügyelő szerint az elhunyt valami fontos nyomra bukkant, méghozzá egy gyermekrablással kapcsolatos, kettős gyilkossággal végződő ügyben. A felügyelőnek nehéz dolga van, az egyetlen használható nyom ugyanis egy megőrzőből előkerülő gyermekrajz…

Íme egy giallo, ami zseniális is lehetett volna (mondjuk akkor, ha Lado, Dallamano, vagy Martino rendezte volna). A történet gyakran lenyűgöző, egy múltbéli, megoldatlan bűnesethez vezetnek vissza a szálak. Tonino Valerii rendező és a forgatókönyv azonban gyakran összekavarja a szálakat, és nem a jó értelemben. Időnként ritmustalanná válik a film, holott az alapanyag remek, és George Hilton (ezúttal bajusszal) is hozza magát. Sajnos az események végül egy whodunit-ban végződnek. És ezt a finálé során Valerii elég ötlettelenül oldja meg: a gyanúsítottak szimplán összegyűlnek egy szobában, a felügyelő pedig - birtokában a nagy leleplezéshez vezető bizonyítékkal - hosszas, színpadias felvezető után szinte rábök a tettesre. Aki abban bízik, hogy e nem éppen ötletgazdag befejezés mellett a giallókra jellemző véres gyilkosságok legalább ülnek, azokat is kissé el kell szomorítanom, ugyanis ezen a téren is a már fentebb említett kettősség a jellemző. A gyilkosságok igen izgalmasan vannak felvéve, de égbekiáltó logikai bakik is előfordulnak ezekben a jelenetekben, keserű mellékízt sugározva. Egy tanárnő halálos veszélyben van, a gyilkos kinézte magának, a nő tud valamit, ezért meg kell halnia. Hogyan csempésszük a lehető legtöbb izgalmat a jelenetbe? Egyszerű: a rendőrség is értesül a veszélyről, ezért telefonon, és kiküldött járőrrel is értesíteni akarják a nőt. Egy kolléga folyamatosan telefonál (nem veszi fel senki, a nő még nem ért haza), majd a járőr is megérkezik a házhoz (a gyilkosról nem is beszélve). A tanárnő végre hazaér, a gyilkosság megtörténik, méghozzá igen látványosan, egy fúrógéppel. Ez a jelenet a film csúcspontja is egyben, de mégis, az említett keserű mellékízt érezhetjük, hiszen a telefonos zsaru érdekes módon akkor már nem telefonál, amikor a nő egy ideje otthon van (a Djangót - állítása szerint egy pocsék westernt - nézi a tévében), a kiérkező járőrök meg elautóznak a ház előtt, és közlik, hogy minden csendes, semmi mozgás. Hát igen, a gyilkosok általában ricsajozva lopóznak be lakásokba nőket gyilkolni, és a járőröknek az sem jut eszükbe, hogy a gyilkos esetleg már az ő megérkezésük előtt (vagy két órája, vagy két napja, vagy egy hete…) belül a lépcsőházban figyel és vár a legnagyobb csendben. Szóval, sokat ígérő jelenet, látványos ügyetlenkedésekkel tarkítva. Mindez valahogy az egész filmre is kihat, és úgy érezhetjük, hogy sokszor másképpen sokkal jobban muzsikálhatna a produkció.



A giallók hű rajongói ennek ellenére sok pozitívumot fognak találni, bár valószínűleg nekik is lesz némi hiányérzetük. Számomra a legfőbb pozitívum Ennio Morricone zenéje volt, ami azért egy fordulatokra épülő filmnél negatívumnak számíthat…

A dvd a Shameless (műfajhoz illően) sárga színű, szokásosan öntömjénező, és borítóján látványosan hatásvadász kiadása. Angol hang, felirat nincs, viszont jó a kép.

Végeredmény: Az átlagot megugró giallo néhol hajmeresztő logikai bakikkal

A film: 6,5 pont
A dvd: 8 pont



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése